حوزویان به فکر جهانی‌شدن قرآن و تولید علم باشند

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مراسم سالگرد شهید آیت الله مطهری و روز معلم که در مؤسسه آموزش عالی حوزوی اسراء در قم برگزار شد، بر ایجاد زمینه برای رسیدن به اندیشه و تفکر آزاد در حوزه تأکید کرد.وی بیان داشت: اگرچه ۳۳ سال از شهادت آیت الله شهید مطهری می گذرد ولی برای اینکه بتوانیم شهید مطهری های دیگری در حوزه و مؤسسات حوزوی به دنیا معرفی کنیم لازم است زمینه را برای تفکر و اندیشه آزاد در حوزه فراهم کنیم.

رئیس بنیاد بین المللی وحیانی اسراء در ادامه ابرازداشت: قرآن کتابی آسمانی و بزرگ است و حتی خود قرآن و پیامبر(ص) بر بزرگی آن تأکید می کنند و پیامبر خاتم(ص) هم قرآن را، به عنوان سید کتب دیگر معرفی می نماید. اوصافی که برای بزرگی، عظمت و سید بودن این کتب آسمانی بیان شده، همه دلیل بر بزرگی و منحصر بودن قرآن در جهان دارد و این اوصاف تنها شأنیت همین کتاب وحیانی را دارا می باشد.

وی ابراز داشت: جهانی بودن، همگانی شدن و همیشگی بودن، اوصافی است که تنها در قرآن کریم وجود دارد و منحصر به این کتاب آسمانی است و در سایر کتب آسمانی دیگر این چنین خصوصیتی نیست و هرگز هم پیدا نمی شود. بنابراین کتابی که خود جهانی است نیازمندبه جهانی شدن نیز دارد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی بیان کرد: این کتاب آسمانی «هدی لناس» است و برای همه انسانها در نظر گرفته شده و برای هدایت همه بشر آمده است. این ویژگی جهانی و همگانی بودن که در قرآن می باشد، وظیفه حوزویان را برای معرفی این کتب آسمانی سنگین تر می کند.

وی افزود: اگر قرآن را جهانی بدانیم ولی نتوانیم آن را در جهان انتشار بدهیم و آموزه های آن را در دنیا ترویج کنیم در حقیقت ویژگی جهان بون را از او گرفته ایم. از طرفی اگر قرآن را جهانی بدانیم اما گفته ها، تحقیقات و اندیشه ما جهانی نباشد، این جهانی گفتن است و روستایی اندیشدن. اگر بناست جهانی تفکرکنیم باید به گونه ای تفسیر کنیم که قابل ارائه برای مردم جهان هم باشد.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: اگر قرآن جهانی بود، تفسیر آن هم باید جهانی باشد، بنابراین به فکر تولید علم و تفسیری باشیم که بتواند همه دنیا را با قرآن آشنا و در نهایت جذب کند.

به گزارش مهر،حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی ابراز داشت: هر حرکت بزرگ نیاز به تلاش و کوشش و جهاد دارد، برای جهانی سازی قرآن هم نیاز به جهاد اکبر از سوی حوزویان داریم. برای رسیدن به این قله بزرگ باید اندیشه جهانی داشت و علم جهانی هم ارائه کرد و در کنار اجتهاد علمی، مجاهدت عملی هم نیاز است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا