عضله مصنوعی که هزار برابر وزن خود را بلند می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، اریگامی یا «هنر کاغذ و تا» یکی از کاردستی های محبوب ژاپنی است که امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد؛ اکنون محققان موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه هاروارد با الهام از این هنر، یک سری عضله مصنوعی ابداع کرده اند که می تواند هزار برابر وزن خود را بلند کند.

این عضله ها که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences توصیف شده است، روش جدیدی ارائه می دهد که از طریق آن می توان با تولید ربات های نرم فوق قوی، از انها در همه جا از داخل بدن انسان گرفته تا فضای خارجی استفاده کرد.
ساختارهای عضله مانند تولیدی این محققان می توانند به عضو ویزگی انعطاف پذیری دهند اما در عین حال بدون نیاز به هیچ بخش سختی حرکت کند.
به واقع محققان ساختارهای تا شونده ای طراحی کرده و آنها را در یک کیسه از 'پوست' پلیمری مهر و موم و با هوا یا مایع دیگری پر کردند.
زمانی که مایع این کیسه با استفاده از یک دستگاه مکنده تخلیه و ساختار اریگامی بهم فشرده شد، کل ساختار شاکله ای مبتنی بر الگوهای 'تا' پیدا کرد.
محققان متوجه شدند که برخی از این عضلات اریگامی می توانند تا یک دهم اندازه اصلی خود منقبض شوند یا وزنی هزار برابر وزن خود را بلند کنند.
هر الگوی 'تا' می تواند تنها در یک جهت حرکت کند اما محققان گفتند الگوهای بسیار متفاوتی را می توان برای یک ربات چند منظوره با هم مرتبط کرد.
از چنین اندام های رباتیک می توان در مقیاس های کوچک برای کاربردهای پزشکی در داخل بدن استفاده کرد.
از این ربات ها همچنین می توان در مقیاس بزرگ برای ساخت فضای خارجی استفاده کرد. این ربات ها همچنین می توانند اسکلت های بیرونی پوشیدنی را قادر به بلند کردن اشیاء سنگین کنند و یا کاوشگر را به محیط های اعماق دریا ارسال کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا