نباید آموزش را فدای پژوهش کرد

دکتر سید حسن صدوق در نشست اعضای هیئت رئیسه دانشگاه شهید بهشتی با اعضای هیئت علمی جوان که در تالار شهید بهشتی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه برگزار شد، ضمن خیرمقدم به اعضای هیئت علمی جوان در آغاز سخنان خود با اشاره به آیاتی از کلام‌الله مجید گفت: "خداوند، سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه خودشان اقدام کنند و بازیگر صحنه تغییر در جامعه باشند و دانشگاه، یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند منشاء تغییر مثبت در جامعه باشد."

رئیس دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: اعتبار امروز دانشگاه شهید بهشتی مرهون تلاش اعضای هیئت علمی آن از ابتدای تأسیس دانشگاه تاکنون بوده است. اعتبار دانشگاهی امری ثابت و بدون تغییر نیست و به ابتکار، تکاپو و تلاش تک تک دانشگاهیان بستگی مستقیم دارد. اعضای هیئت علمی جدید و جوان دانشگاه نیز باید حفظ و ارتقای اعتبار دانشگاه را از وظایف اصلی خود برشمارند. می‌دانیم که جذب اعضای هیئت علمی در چند سال گذشته کمتر شده است، پس قدر خود را بدانیم و ضمن توجه به اعتبار دانشگاه، بکوشیم که به اعتبار آن بیفزاییم.

لزوم اجرای طرح‌های پژوهشی به صورت اشتراکی

وی در ادامه تصریح کرد: اکنون در میان دانشگاه‌ها، مسئله رقابت دانشگاهی در مقیاس داخلی و بین‌المللی مطرح است. حال که نام دانشگاه شهید بهشتی در میان 11 دانشگاه برتر کشور بر اساس معیارهای رتبه‌بندی علمی، پژوهشی، فرهنگی و بین‌المللی اعتبار یابی شده است، لازم است که تلاش‌های اعضای هیئت علمی برای ارتقای این جایگاه استمرار یابد. اینکه رتبه دانشگاه در شاخص‌های ارزشیابی جهانی بر اساس پایگاه استنادی در کجا قرار گیرد، بخش بزرگی از آن محصول تلاش اعضای هیئت علمی آن دانشگاه است.

دکتر صدوق در بخش دیگری از سخنان خود به ترسیم راهبرد اعتبارات مالی دانشگاه شهید بهشتی اشاره و بیان داشت: زمانی می‌توانیم رشد کنیم که درآمد و مخارج دانشگاه را در ترازی متعادل نگهداریم. با توجه به اینکه شاخص‌های توزیع بودجه در دانشگاه‌ها تغییر یافته، هر گونه فعالیت در قالب فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی در تغییر مثبت تراز بودجه دانشگاه مؤثر خواهد بود. در راهبرد پژوهشی دانشگاه نیز اکنون برنامه داریم که طرح‌های پژوهشی به اشتراک گذارده شوند. طرح‌های پژوهشی مربوط به فرد نیستند، طرح‌های پژوهشی در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرند نه افراد، پس بدین ترتیب لازم است که طرح‌های پژوهشی به‌صورت اشتراکی اجرا شوند، و علاوه بر اعضای هیئت علمی همکار، از توان دانشجویان دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد نیز بهره‌برداری شود.

انتخاب موضوع پایان‌نامه‌ها بر اساس نیازهای کشور

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حوزه آموزش تاکید کرد: لازم است اعضای هیئت علمی در تعیین و انتخاب موضوع رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، به نیازهای کشور توجه داشته باشند تا انجام آن‌ها در حوزه علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی منطبق با نیازهای کشور تعریف شود. متأسفانه با برجسته شدن پژوهش در کشور، آموزش تحت‌الشعاع پژوهش قرار گرفته است. به این نکته نیز باید توجه داشت که آموزش اولویت خود را دارد، لذا نباید آن را فدای پژوهش کرد.

طوری رفتار کنیم که دانشجویان احساس وابستگی به دانشگاه داشته باشند

رئیس دانشگاه شهید بهشتی، در بخش پایانی سخنان خود خطاب به اعضای هیئت علمی جوان دانشگاه گفت: با دانشجویان با سلوک، رفتار بسیار خوب و الفت و دوستی برخورد شود. در خارج از کشور ارتباط استاد و دانشجو بسیار نزدیک و دوستانه است. دوستانه بودن ارتباط با دانشجو هیچ‌گاه وهن و توهین تلقی نمی‌شود. لذا باید سعی کنیم میان خود و دانشجویان الفت و دوستی پدید آوریم و به این امر توجه داشته باشیم که دانشجویان شاخص و برتر را بشناسیم و طوری رفتار کنیم که دانشجویان احساس وابستگی به دانشگاه داشته باشند و استعدادهای جوان و دانشجویان نخبه در کشور بمانند و برای کار و تحصیل به خارج از کشور و غربت نیندیشند.

روزآمدی محتوای درسی حائز اهمیت است

در ادامه جلسه دکتر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی ضمن معرفی مختصر معاونت آموزشی و مدیریت‌های تابعه و بیان اینکه دانشگاه در حوزه جذب دانشجویان برتر از رتبه خوبی برخوردار است، گفت: در حوزه آموزشی، هم محتوای درسی و هم مطالبی که در کلاس بیان می‌شوند، باید روزآمد باشند. بدین ترتیب لازم است در محتوای دروس بازنگری شود. اعضای جوان هیئت علمی دانشگاه نیز می‌توانند در این امر همکاری گسترده داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به تغییرات به وجود آمده در آئین‌نامه‌های آموزشی، انتظار می‌رود، اساتید نیز از آن تغییرات با خبر باشند.  ماندگاری بیش از حد دانشجویان در دانشگاه نیز موجب مسائل و مشکلاتی برای دانشجویان و دانشگاه خواهد شد. یکی از عواملی که می‌تواند به فارغ‌التحصیلی دانشجویان در موعد مقرر و مناسب کمک کند، توصیه‌های به‌موقع اساتید به آنان خواهد بود. یکی از عوامل بهبود کیفیت آموزشی، بهره‌مندی از اساتید خوب و دانشجویان خوب است.

پایش مرزهای دانش توسط اعضای هیئت علمی

دکتر ابطحی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی نیز طی سخنانی، ضمن معرفی معاونت پژوهشی و فناوری در سخنان کوتاهی گفت: اعضای هیئت علمی سعی کنند در حوزه پژوهشی برنامه و مسیر پژوهشی مشخصی داشته باشند. با توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد در حوزه پژوهش نیز این امر را مدنظر قرار دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اعضای هیئت علمی جوان دانشگاه توصیه کرد: اعضای هیئت علمی برای خود آرمان‌های بزرگ در نظر بگیرند، بلندپروازی منطقی داشته، موانع را کوچک شمرده و با پرهیز از کار سطحی، آینده‌نگر بوده و مرزهای دانش را پایش کنند. انتظار ما از اعضای هیئت علمی جوان این است که به ارتباطات علمی و ارتباط با متخصصان داخلی و بین‌المللی اهمیت دهند و ضمن توجه وافر به نظریه‌پردازی و برقراری ارتباط با صنعت، در فعالیت‌های علمی خود با آیین‌نامه‌های ارتقای موجود هماهنگی داشته باشند.

فرایند اجتماعی شدن دانشجویان دانشگاه در کنار تحصیل

دکتر واعظی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: اگر در ادوار تاریخی نگاهی به موقعیت‌های اجتماعی در گروه‌های مرجع داشته باشیم، معلمان، اساتید و پزشکان، جایگاه و رتبه نخست را برخلاف گذشته کسب کرده‌اند که نشان‌دهنده شأن و جایگاه ویژه اعضای هیئت علمی در میان جامعه و نزد دانشجویان است.

وی با بیان اینکه برای یک دانشجو در نگاه اول، کسب تجربه و دریافت مدرک و متخصص شدن اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: اما درواقع این‌چنین نیست، زیرا دانشجو علاوه بر تحصیل در دانشگاه، فرایند اجتماعی شدن را طی می‌کند. لذا بعد تربیتی، فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه را اگر نگوئیم کمتر از فرایند آموزش و پژوهش ارزشیابی می‌شود، باید بپذیریم که در یک حد از اعتبار قرار می‌گیرند.

مشارکت اعضای هیئت علمی در فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به یک نکته مهم گفت: در دانشگاه با گروهی از دانشجویان نخبه کشور در تماس هستیم که بعضاً از مناطق مختلف کشور به این دانشگاه راه‌یافته‌اند. در مواجهه با این دانشجویان لازم است به دو جنبه الزام در غنی‌سازی اوقات فراغت و جنبه تأثیرگذاری در تقویت عامل سازندگی در نرم‌افزار ذهنی دانشجویان  و ساخت شخصیت مطلوب از آن ها، توجه وافر نماییم.

دکتر واعظی به اعضای هیئت علمی دانشگاه توصیه کرد: در فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویان دانشگاه نیز مشارکت فعال داشته باشید. وظیفه همه ما این است که با دانشجویان به عنوان فرزندان، خواهران و برادران خودمان ارتباط نزدیک‌تر و دوستانه‌تری داشته باشیم، زیرا این امر عامل مؤثری برای اثرگذاری در دانشجویان است و از درجه اهمیت مشکلات ایشان خواهد کاست.

اعضای هیئت علمی باید در امور دانشگاه سهیم باشند

دکتر ذکایی، مدیر امور هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز به عنوان آخرین سخنران، به جمع‌بندی موارد مطرح‌شده در جلسه پرداخته و گفت: اکنون که اعضای هیئت علمی جوان به جامعه بزرگی مثل دانشگاه شهید بهشتی ملحق شده‌اند، باید از ابتدا برای پذیرش و سهیم شدن در ایجاد یک محیط حرفه‌ای مولدتر و برای تعالی دانشگاه کوشش کنند.

وی افزود: در دانشگاه‌های قرن بیست و یکم، اگر هر عضو هیئت علمی بخواهد پراکنده و غیر قابل انعطاف فعالیت کند، خود به خود با چالش‌های اساسی روبرو خواهد شد. بنابراین آنچه که موردنظر است، این است که باید بتوان بر اساس توانایی و خرد جمعی اعضای صاحب‌تجربه، کارکرد و آن را به پیش راند.

مدیر امور هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: اگر در هر گروه و دانشکده‌ای فقط چند نفر دغدغه مشارکت داشته باشند و مسئولیت بپذیرند و بقیه افراد نخواهند در امور سهیم باشند و حتی نقش بازدارنده داشته باشند، مشکلاتی را برای گروه، دانشکده و سرانجام دانشگاهی که در آن عضویت دارند، فراهم می‌کنند. تعامل معنادار، موفق و هم‌تراز بین همه اعضای هیئت علمی اعم از اعضای هیئت علمی پیشکسوت و جدید، لازمه توسعه علمی و تعامل علمی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی، نشست اعضای هیئت رئیسۀ دانشگاه شهید بهشتی با اعضای هیئت علمی جوان در تالار شهید بهشتی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه برگزار شد. در این نشست که به همت مدیریت امور هیئت علمی برگزار شد، دکتر سید حسن صدوق، رئیس دانشگاه به همراه دکتر ابطحی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، دکتر افضلیان، معاون آموزشی، دکتر واعظی، معاون فرهنگی و اجتماعی و دکتر ذکائی، مدیر امور هیئت علمی در فضائی صمیمانه با اعضای هیئت علمی جوان دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا