تهدید آتشفشانی در جزیره بالی اندونزی

شب شنبه و بامداد یک‌شنبه دو انفجار در این آتش‌فشان رخ داد که دومین مورد خاکستر و دود را به ارتفاع ۳ هزار متری رساند

مقام‌های اندونزی هشدار در مورد فوران اگونگ را به بالاترین سطح ممکن افزایش داده‌اند. صبح روز دوشنبه مقام‌های فرودگاه بالی نیز اعلام کردند خاکستر ناشی از فعالیت‌های آتش‌فشانی به فرودگاه رسیده ‌است و با تعطیلی فرودگاه «گوستی نگورا رای» بالی، 445 پرواز تعطیل شده است.

جزیره بالی یکی از جاذبه‌های گردشگری جنوب شرقی آسیا است که سالانه حدود ۵ میلیون جهانگرد را به خود جذب می‌کند. کوه آگونگ آتشفشان چینه‌ای متقارنی است که در شرق جزیره بالی در اندونزی قرار گرفته و بلندترین کوه این جزیره است. این کوه کمی بیشتر از ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارد و مقدس‌ترین کوه این جزیره است و نقشی پررنگ در آیین هندو دارد. از دید هندوها این کوه لنگرگاهی در اقیانوس است که جزیره بالی را روی آب شناور نگه ‌داشته است. آتشفشان کوه آگونگ پیشتر در سال ۱۹۶۳ فعال شده و جان بیش از هزار نفر را گرفته و چندین روستا را نابود کرده بود. مواد مذاب این کوه تا شعاع ۷ کیلومتری اطراف آن پخش شده و بارانی از خاکستر بر سر مردمان ناحیه فرو ریخته بود.

آژانس زمين‌شناسي گزارش می‌دهد که روز گذشته سطح هشدار از جانب مقامات اندونزی زماني بالا گرفت كه فوران بخار به فوران ماگماتيك تغيير كرد. در فوران ماگماتیک گازها از حالت فشرده خارج شده و ماگما را به بیرون پرتاب می‌کنند.

کشور اندونزی روی «حلقه آتش» اقیانوس آرام قرار دارد که محل برخورد صفحات تکتونیک زمین است. برخورد همین صفحات باعث زلزله‌ها و فعالیت‌های آتشفشانی می‌شود. بیش از ۱۳۰ آتشفشان فعال در این کشور وجود دارد.

در ایران نیز آتشفشان دماوند به‌عنوان آتشفشانی متعلق به دوران چهارم زمین‌شناسی و بلندترین قله به ثبت رسیده در ایران، با ارتفاعی درحدود ٥٦٧١متر ازسطح آب‌های آزاد شناخته می‌شود. اين ساختار طبيعي در ۶۹کیلومتری شمال‌شرقی تهران، ۶۲کیلومتری جنوب‌غرب آمل و ۲۶کیلومتری شمال‌غربی شهر دماوند واقع شده ‌است که از آن به‌عنوان آتشفشانی نیمه‌فعال یا خفته (Dormant volcano) یاد می‌شود. مطالعات سن‌يابي ايزوتوپي سن دماوند را درحدود ٣٨٥٠٠‌ سال تخمین زده‌اند. با این حال، شواهدی وجود دارد که زمان آخرین فوران این آتشفشان را درحدود ١٠هزار ‌سال یا کمی کمتر تخمین زده‌اند.

بعضی از کارشناسان این آتشفشان را فعال و برخی دیگر آن را خاموش می‌دانند. شواهد تاریخی و عینی نشان می‌دهند که آتشفشان دماوند هیچ فعالیت مشخصی از خود نشان نداده و تنها دارای چشمه‌های آبگرم و خروج بخارات و گاز گوگرد بوده که همگی نشانه آتشفشان‌های نیمه‌فعال یا خفته هستند. با این حال اما با توجه به سابقه فعال‌شدن برخی آتشفشان‌هایی از این دست، امکان فوران برای آن دور از ذهن نیست.

گزارش: غزال غضنفری