شانس موفقیت روزتا را تا 95 درصد می دانم

سیناپرس:بر اساس زمانبندی دقیق از پیش صورت گرفته روبات "فیله" کاوشگر "روزتا" با خروج از دل آن و درحالی که با سرعت حدود 55 هزار کیلومتر در ساعت در تعقیب ستاره دنباله دار P67 است بر روی آن می نشیند تا اتفاقی بزرگ در تاریخ جاه طلبی بشر روی دهد. در راس تیم دانشمندان و مهندسان پروژه روزتا نام "هرمان بون هارت" به چشم می خورد. وی در گفتگوی اختصاصی با سیناپرس آخرین نکات پیش از این فرود تاریخی را بیان می کند.

سیناپرس: 10 سال پیش مأموریت روزتا آغاز شد. هدف اصلی این مأموریت نشاندن روبات کاوشگر فیله بر روی ستاره دنباله دار P67 است تا با حفاری بر روی آن پرده از رازهای پیدایش منظومه شمسی بردارد.

روزتا بیش از 666 میلیون کیلومتر در راه بوده و حالا خسته از سفری طولانی به چند کیلومتری ستاره دنباله دار P67 رسیده است. از این جا به بعد مرحله نفسگیر پروژه آغاز می شود. روبات فیله که ابعادی درحدود یک ماشین لباسشویی دارد از دل روزتا خارج و پس از چند دقیقه با فرود بر روی آن و مستحکم کردن محل فرودش در نقطه J که بعدها به Agilkia تغییر نام پیدا کرد، مراحل بعدی از جمله حفاری را آغاز خواهد کرد اما تا آن موقع نفسها همچنان در سینه حبس شده است.

دکتر هرمان بون هارت از مدرسه تحقیقات علوم منظومه شمسی انستیتو ماکس پلانک آلمان که هدایت تیم دانشمندان و مهندسان آژانس فضانوردی اروپا (اسا) و همکارانشان در ناسا را بر عهده دارد در گفتگوی اختصاصی با سیناپرس که ساعاتی پیش از فرود روبات فیله صورت گرفته است به بیان برخی نکات جالب توجه پرداخته است.

سیناپرس: تا چه حد امیدوار هستید که این مأموریت موفقیت آمیز باشد؟
مرحله نفس گیر مأموریت روزتا یعنی فرونشاندن روبات فیله بر روی ستاره دنباله دار P67 با خطرات زیادی همراه است که حتی می تواند به شکست پروژه نیز منجر شود. دو فاکتور مهم "ستاره دنباله دار" و "روبات فیله" سرنوشت این مأموریت را تعیین می کنند. با این حال مثل همیشه احتمال بروز خطای انسانی به رغم انجام آزمایشات و بررسی های بسیار دقیق نیز وجود دارد. من شانس موفقیت این مأموریت را بیش از 50 و البته کمتر از 95 درصد می دانم. به یاد داشته باشید این تخمینی است که توسط انسان صورت می گیرد و لزوما اعداد و ارقام نباید همیشه دقیق باشند.

سیناپرس: نخستین برنامه روبات فیله پس از نشستن بر روی ستاره دنباله دار چیست؟
در حین و زمان فرود، روبات فیله اقدامات از پیش مشخص شده مربوط به فرود بی نقص و استقرار بر روی ستاره دنباله دار را انجام می دهد. این اقدامات تا 2.5 روز پس از فرود ادامه می یابد. پس از آن باتریهای روبات باید شارژ شوند تا شرایط و انرژی لازم برای انجام برنامه های از پیش مشخص شده علمی بر روی سطح ستاره دنباله دار آغاز شود.

سیناپرس: اگر قرار باشد ارزش و اهمیت مأموریت روزتا را بیان کنید از چه جملاتی استفاده می کنید؟
بیش از 4 میلیارد سال از پیدایش منظومه شمسی می گذرد. مأموریت روزتا از این جهت از ارزش برخوردار است چون به ما در کشف سرنخهای مربوط به شکل گیری منظمه شمسی  کمک می کند. اینکه گفته می شود اهمیت این پروژه دسته کمی از قدم گذاشتن انسان بر روی ماه ندارد نکته ای قابل بحث است. در مأموریت روزتا اهدافی فراتر از آنچه که برای آپولوها تعیین شده بود دنبال می شود. اما یادمان باشد 45 سال از دوره طلایی آپولوها می گذرد و در این مدت پیشرفتهای چشمگیری در عرصه علوم  و فناوری های نوین صورت گرفته است.

گفتگو از مهدی پیرگزی