امیدی نو با پروژه بازسازی دیواره بزرگ مرجانی

دیواره بزرگ مرجانی را می‌توان یکی از مهم‌ترین عناصر حیات اقیانوسی جهان دانست. با این وجود گرمایش زمین و تغییرات جوی موجب شده است تا این دیواره با خطر نابودی روبرو شود و مرجان‌های حاضر در آن در بسیاری از نقاط در معرض خطر مرگ قرار داشته یا حتی مرده بودند.

با این وجود به نظر می‌رسد که دانشمندان برنامه‌ای خاص برای احیای این دیواره در دستور کار دارند که موجب می‌شود تا این سازه زیستی بسیار مهم مجددا بتواند حیات را تجربه کند. این طرح ویژه قرار است تا باروری مصنوعی را برای این موجودات ممکن سازد.

برای این کار نیز دانشمندان به سراغ برداشت تخمک و اسپرم مرجان‌ها از جزیره هرون (Heron) رفته و به کمک آن‌ها از ماه نوامبر سال گذشته تا به امروز موفق به تولید میلیون‌ها لاروا شده‌اند. هدف از این کار این است که بتوان تمامی این لارواها را به محیط‌هایی که دیواره بزرگ مرجانی در حال نابودی است برده و رها کنند. امید می‌رود که از این میان، تنها 100 مورد بتوانند به بقا ادامه داده و رشد کنند و در این صورت می‌توان شاهد بازیابی این دیوار بزرگ باشد.

شایان ذکر است که این پروژه توسط فردی به نام پیتر هریسون مدیریت می‌شود. هریسون که در دهه 80 میلادی موفق شده بود تا یک کشف بزرگ دیگر در زمینه مرجان‌ها از خود به‌جا بگذارد، به این پروژه بسیار امیدوار است و نتایج را امیدوارکننده می‌داند. او دراین‌باره می‌گوید: «موفقیت این تحقیقات جدید نه‌تنها بر روی دیوار بزرگ مرجانی اثر خواهد گذاشت بلکه پتانسیل ایجاد تغییر در سراسر جهان را نیز دارد. این روش ممکن است پاسخ به برخی از مشکلات دیواره بزرگ مرجانی باشد و یک امید به حساب می‌آید.»

شایان ذکر است که این پروژه می‌تواند برای یک بحران زیستی در شرق دور نیز مفید باشد. یک حادثه و بی‌فکری در کشور فیلیپین موجب شده بود تا مرجان‌هایی که بسیار حساس بودند، به خاطر ماهیگیری با مواد منفجره آسیب ببینند. شایان ذکر است که دانشمندان در ماه جاری دوباره به هرون بازگشته و سعی می‌کنند تا تخمک‌ها و اسپرم‌های بیشتری را از این منطقه استخراج کنند و از آن‌ها برای دور بعدی پروژه استفاده کنند.

منبع: theguardian

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا