ارتباط خستگی مفرط روزانه با افسردگی و بیخوابی

تاکنون بسیاری از پزشکان بر این باور بودند که کمبود خواب تنها عامل بروز خستگی مفرط روزانه است. اما این مساله نمی تواند تنها عامل بروز این پدیده باشد.

در این مطالعه مشخص شد که برخی مشکلات روانشناختی می تواند در قالب مشکلات جسمی نظیر خستگی مفرط روزانه بروز کند.

حدود 30 درصد از مردم در ایالات متحده دچار خستگی مفرط روزانه هستند. این پدیده خود را در قالب خواب آلودگی و حملات خواب نشان می دهد. خواب آلودگی در طی روز می تواند موجب کاهش بهره وری و افزایش خطاهای انسانی در محل کار شود. همچنین این امر می تواند به بروز تصادف و یا سوانح خطرناک نیز بیانجامد.

پیش از این مطالعاتی در مورد ارتباط خستگی مفرط روزانه با چاقی و افسردگی و نیز آپنه خواب به انجام رسدیه بود. با این حال این مطالعه جدید برای نخستین بار به بررسی سازوکار این مساله و مطالعه داده های فیزیولوژیک مربوط به خواب پرداخت.

در یان پژوهش ابتدا محققان به بررسی میزان خستگی مفرط روزمره از زبان افراد شرکت کننده پرداختند. این مطالعه سپس هفت و نیم سال بعد دوباره تکرار شد. در این مطالعه 1395 مرد و زن شرکت داشتند و همه آنها اطلاعاتی در مورد سابقه خواب خود ارائه کرده و آزمایشاتی حسمی را نیز در آزمایشگاه خواب پشت سر گذاشتند.

بررسی های بیشت رنشان داد که هر گونه مشکل در خواب و یا سلامت روانی افراد و نیز اعتیاد به موادمخدر، تعیین کننده سلامت جسمی شرکت کنندگان بود. افرادی که دچار اضافه وزن بودند، بیشتر در معرض خواب آلودگی در طی روز قرار داشتند.

ارتباط میان شاخص توده بدنی (معیار چاقی) و خواب آلودگی از میزان خواب فرد در شب مستقل بودند و این بدان معناست که افراد چاق در طی روز بیشتر احساس خستگی می کنند و این مساله به میزان خواب شبانگاهی آنها ربطی ندارد.

چاقی همچنین به آپنه خواب هم مربوط می شود. آپنه خواب به معنای وقفه های تنفسی صورت گرفته در طی خواب است.

شاید اصلی ترین سازوکاری که سبب خستگی مفرط افراد چاق می شود، التهای مزمن خفیف در یان افراد است. سلول های چربی و به ویژه سلول های چربی شکمی، ترکیباتی برای ایمنی بدن تولید می کنند که سیتوکین نام دارد. این مواد در نهایت سبب بروز خواب آلودگی می شوند.

افراد چاق معمولاً بیشتر در معرض خستگی مفرط روزانه قرار دارند. بروز اختلالات مختلف در خواب نظیر بیدار شدن در طی شب و یا دیر به خواب رفتن می تواد دلیل خستگی روزانه این افراد باشد.

افرادی که مشکلات روانی نظیر افسردگی دارند، نمی توانند ذهن خود را هنگام خواب آرام کنند و به همین دلیل هورمون استرس در آنها اوج می گیرد. این سازوکار سبب بروز مشکل در خواب شده و در نتیجه در طی روز، فرد با خستگی روبرو می شود.

این مطالعه همچنین نشان داد که گروه اندکی از افراد به خاطر مشکلات در سیستم مرکزی عصبی بدن خود دچار خستگی مفرط روزانه هستند.

این پژوهش به تازگی در ژورنال Sleep منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا