خداحافظی چشم‌نواز کاسینی با زحل

سفینه کاسینی سازمان ناسا آخرین نفس‌های خود را می‌کشد و یک قهرمان رو به نابودی است. این سفینه که پس از سپری کردن دو دهه در فضا در حال بررسی زحل و عجایب فراوان قمرهای آن است، قرار است تا به صورتی امن به سطح این سیاره سقوط کند و سعی کند تا از قمرهای اطراف این سیاره دورمانده و به آن‌ها آسیبی وارد نکند. با این وجود قبل از این سقوط، کاسینی چشمان انسان‌ها را به یک هدیه منحصربه‌فرد مزین کرده است.

این سفینه تصاویر شگفت‌آوری از این سیاره را ارسال کرده است که ناسا نیز به احترام دو دهه فعالیت این سفینه، آن را با جهانیان به اشتراک گذاشته است. این تصویر که بانام خداحافظی با زحل شناخته می‌شود، ترکیبی از تعداد 42 عکس رنگی است که در مجموع، دید کاملی از زحل و حلقه پیرامون آن را نشان می‌دهد. این تصویر حتی توانسته است تا شش عدد از اقمار این سیاره را در خود جای بدهد که یکی از آن‌ها به نام میماس (Mimas) لقب ستاره مرگ را یک می‌کشد.

رابرت وست به‌عنوان رییس بخش تصاویر مربوط به کاسینی در سازمان ناسا درباره این موضوع می‌گوید: «دستاورد علمی کاسینی چشمگیر بوده است و آرایه بزرگی از نتایج جدید را به همراه داشته است که منجر به کشف‌ها و غافلگیری‌های جدیدی برای ما شده است.  این تصویر از وضعیت حلقه زحل تا چشم‌انداز جدیدی به قمرهای تایتان و انکلادوس را برای ما به همراه آورده است و بخشی عمقی‌تر از سطح این سیاره را نیز به نمایش گذاشته است.»

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا