سایه سنگین انقراض بر سر آسمان

معاون دفتر حیات وحش سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: اهدافی که از برگزاری مراسم در این روز می توان انتظار داشت این است که  مسؤولان کشورها ، سازمان های مردم نهاد، باشگاه ها، دانشگاه ها، مدارس و … در سراسر دنیا فعالیت ها و برنامه هایی را طراحی و اجرا کنند تا ضمن افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آنان کمک شود.این مسئله از حیث بین المللی نیز مورد توجه قرار دارد .

وی تاکید کرد: دراین رابطه یکی از نهادهای بین المللی  به منظور افزایش توجه جهانی به موضوع اهمیت پرندگان مهاجر، از سال 2006 میلادی توافقنامه پرندگان مهاجر آبی آفریقا- اوراسیا (AEWA) اقدام به نامگذاری و برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر کرده است.  روز جهانی پرندگان مهاجر درسال جاری مصادف با  21-20 اردیبهشت است.

معاون دفتر حیات وحش سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: برگزاری این روز سبب می شود تا اهمیت و نقش پرندگان مهاجر و حفاظت از زیستگاه و چرخه اکوسیستم آنها را بیشتر نشان می دهد.

مهندس حمید امینی در خصوص زیستگاه انواع پرندگان مهاجر توضیح داد : پرندگانی که به کشور ما مهاجرت می‌کنند بسته به نوع گونه هایشان در زیستگاه‌های مختلفی اعم از تالاب‌ها و سایر زیستگاه‌های آبی و نواحی جنگلی و کویری به سر می‌برند.

وی افزود: زیستگاه‌های پرندگان به روش‌های مختلفی طبقه‌بندی شده است که در یکی از روش‌های مرسوم زیستگاه‌ها براساس رستنی‌ها، آب و هوا و پوشش گیاهی به پنج منطقه تقسیم می‌شوند که این مناطق شامل منطقه رویشی هیرکانی (جنگل‌های مرطوب شمال کشور)، منطقه رویشی ارسبارانی (جنگل‌های نیمه مرطوب ارسباران)، منطقه رویشی زاگرس (جنگل نیمه خشک نوار زاگرس)، منطقه رویشی ایرانی- تورانی (جنگل‌های خشک و بیابانی مثل کویر مرکزی) و منطقه رویشی خلیج عمانی (جنگل‌های خشک نیمه‌استوایی) است.

مهندس امینی در خصوص تمهیدات سازمان محیط زیست درحفاظت و سرشماری پرندگان مهاجر گفت: سازمان حفاظت از  محیط زیست با برنامه هایی که دارد ، تلاش کرده جمعیت این گونه ها را در کشور پایش کند. در فصل بهار و به هنگام بازگشت پرندگان از مهاجرت، تالاب های میزبان در استان ها از سوی محیط بانان و ماموران اجرایی سازمان حفاظت از محیط زیست در کل کشور کنترل، نظارت و پایش قرار می گیرند. این پایش در دوبخش  صورت می گیرد. یک بخش مربوط به پرندگانی است که در داخل کشور تولید مثل می کنند؛ بنابراین در طول بهار و تابستان در کشور ما هستند و بخش دوم آن دسته ای است که تخم گذاری شان در خارج از کشور است.

وی درباره افزایش یا کاهش جمعیت این پرندگان باتوجه به خشکسالی ها در کشورمان عنوان کرد: آمار ها نشان می دهد در برخی گونه های پرندگان مهاجر تغییراتی وجود نداشته و در برخی دیگر با کاهش گونه های پرندگان مهاجر رو به رو بوده ایم.

معاون دفتر حیات وحش سازمان حفاظت از محیط زیست  درمورد سیر نزولی مهاجرت پرندگان افزود: اولین عامل تهدید این پرندگان ، تخریب زیستگاه هایشان  است. زیستگاه جایی است که تمامی نیازهای جانور را برآورده می‌سازد که متاسفانه توسط عوامل انسانی این زیستگاه‌ها رو به نابودی است.

همچنین کشور ما با بحران کم آبی و خشکسالی روبه رو است . روان آبها به دلیل سیاست های وزارت نیرو و سدسازی های زیاد ،کم شده و سهم ورودی به دریاچه هاتحلیل رفته یا بهتر است بگوییم قطع شده است. در نتیجه این مسائل، تالاب ها که زیستگاه اصلی پرندگان مهاجر هستند از بین رفته و زیستگاه ها کمیت و کیفیت مناسبی برای مهاجرت پرندگان ندارند.این اتفاقات باعث شده تا زندگی پرندگان مهاجر با مخاطرات زیادی مواجه باشد.

امینی در ادامه تاکید کرد: دومین عامل نابودی این پرندگان شکار است، متاسفانه سالانه سه میلیون پرنده به علت داشتن حدود دو تا سه کیلو گوشت سفید و سرشار بودن منبع غنی پروتئین، توسط صیادان شکار می‌شوند که اغلب این شکارها در فصل سرد سال انجام می‌شود. بنابراین وقتی عوامل زنده یک محیط حذف شود، اکوسیستمی باقی نخواهد ماند. به عنوان مثال وقتی دریاچه ارومیه را از حیات تهی کردیم یعنی پرنده‌ها مهاجرت نکردند، چگن‌ها خشک شدند و آریتمی‌ها به خاطر شوری آب مردند، دیگر اکوسیستمی نداریم، بلکه شوره‌زاری خواهیم داشت. متاسفانه این وضعیت اکنون در دیگر تالاب‌ها مانند نی‌ریز و بختگان و خلیج میان‌کاله نیز وجود دارد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا