بررسی روش‌های نقشه‌برداری با حضور محقق دانشگاه نروژ

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی دو کارگاه بین‌المللی با حضور پروفسور یوری کورپوتوف (Prof. Juri Kropotpv) استاد دانشگاه علم و صنعت نروژ در روزهای 7 تا 9 آذرماه برگزار می‌کند.

در این کارگاه به بررسی کاربرد نورومارکرها در تشخیص و درمان اختلالات روانی پرداخته خواهد شد.

اهمیت این رویداد در این است که ازطرق سیگنال (EEG) و امواج مغزی برای تشخیص اختلالات روانی استفاده می شود و در این روش مشکلات نورولوژیکی مانند صرع، مبتنی بر شواهد عینی بالینی حاصل از امواج مغزی تشخیص داده خواهد ‌شد.

با ورود فناوری‌های رایانه‌ای در ابزارهای پزشکی، الکتروآنسفالوگرافی یا نوار مغزی هم متحول شده و قابلیت دریافت اطلاعات بیشتری از نوار مغزی از طریق تحلیل‌های پیچیده ریاضی فراهم شده و شکل جدیدی از نوار مغزی تحت عنوان الکترو انسفالوگرافی کمی یا qEEG که دربرخی متون تحت عنوان نقشه مغزی نیز یاد شده است، مورد توجه متخصصان بالین قرارگرفته است.

پژوهش‌های متعددی تاکنون کاربرد qEEG (الکتروانسفالوگرافی کمّی) در موارد زیر را تأیید کرده است که شامل مواردی چون تشخیص افتراقی اختلالات روانی، تعیین پروتکل‌های درمانی در درمان‌های مبتنی بر عملکرد مغز مانند نوروفیدبک، بررسی روند درمان اعم از روان‌درمانی، دارو درمانی، درمان‌های تکنولوژیک و سنجش توانمندی‌های مرتبط با عملکرد مغز می‌شود.

در این کارگاه‌ها در خصوص موضوعاتی چون مبانی عصبی ایجاد ریتم مغزی، روش‌های ثبت و مونتاژ EEG، اصلاح آرتیفکت‌ها، تشخیص الگوهای EEG نابهنجار از طریق دیداری یا ابزارهای خودکار، نقشه‌برداری مغز، بایومارکرهای QEEG در افراد سالم و اختلالات مغزی، ثبت پتانسیل‌های برانگیخته، ارتباط مولفه‌های ERP با عملکرد سیستم‌های مغزی، کمک به تشخیص اختلالات مغزی با استفاده از بایومارکرهای ERP و معرفی روش‌های نوروتراپی (نوروفیدبک، tDCS، TMS) بحث و تبادل نطر می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا