سیستم اسکن سه‌بعدی برای بهبود امنیت فرودگاهی

بسیاری از فرودگاه‌های جهان مدت‌ها است که از سیستم‌های امنیتی‌ای استفاده می‌کنند که سال‌ها پیش اختراع شده است و همین امر نیز روزبه‌روز امنیت پروازها را بیشتر با مخاطره روبرو می‌سازد. بااین‌وجود مرکز مدیریت امنیت فرودگاه‌های آمریکا به‌تازگی سیستم اسکن جدیدی را طراحی کرده است که می‌تواند این ساختار را دستخوش تغییر کرده و به‌شدت بهبود بخشد.

در حال حاضر اسکن‌های فرودگاهی بر اساس برداشت دو تصویر دوبعدی از اشیاء انجام می‌شوند. این دو تصویر که یکی از بالا و یکی از کناره هستند، اطلاعات محدودی را به مسئولان امنیتی نشان می‌دهند و برای مثال در آن‌ها ممکن است نتوان تفاوت یک بمب و یک باتری را متوجه شد. بااین‌وجود روش جدید به سراغ رفع این مشکل رفته است. این روش می‌تواند با برداشت تصاویری سه‌بعدی، امکان شناسایی اشیاء به کمک اسکن را به مسئولان امنیتی فرودگاه‌ها بدهد.

این سیستم به نحوی طراحی‌شده است که می‌تواند تصویر سه‌بعدی از اشیاء را ایجاد کرده و به مسئولان فرودگاه اجازه بدهد که نسخه مجازی‌ای از آن‌ها را بر اساس دلخواه خود به اطراف بچرخانند. به‌این‌ترتیب می‌توان به‌سادگی به ماهیت اشیاء پی برد و آن‌ها را از زوایای مختلف بررسی کرد.

این سیستم بر اساس اسکنی به نام CT (مخفف computed tomography به معنای پرتونگاری مقطعی کامپیوتری) انجامد می‌شود. در این اسکن می‌توان امواج اشعه ایکس در باند محدود را به اشیاء تابانده و بر اساس نتیجه به‌دست‌آمده، تصاویر دقیق‌تر و سه‌بعدی در اختیار داشت.

البته یکی از مشکلات این سیستم در حال حاضر، قیمت بالای آن است و ممکن است به همین دلیل نیز شاهد اعمال استفاده از آن در تمامی فرودگاه‌ها نباشیم. بااین‌وجود و با توجه به تلاش دانشمندان برای کاهش قیمت این محصولات می‌توان انتظار داشت که بتوان در سال‌های آینده شاهد استفاده از این روش امنیتی در فرودگاه‌های مختلف جهان باشیم.

منبع: wired

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا