ارتباط نقل مکان به محله های فقیرنشین و افزایش وزن

مردمان ساکن در برخی مناطق محروم ایالات متحده به خاطر محرومیت های اقتصادی و نیز محیط اجتماعی و میزان تحرک موجود در آن، اضافه وزن بیشتری دارند. این بار پژوهشگران به بررسی این مساله پرداختند که نقل مکان از سایر مناطق شهر به این مناطق چه تاثیری بر وزن ساکنان جدید آن دارد. این مطالعه نشان داد، افرادی که به محله های فقیرنشین نقل مکان می کنند بیشتر در معرض اضافه وزن قرار می گیرند.

در این مطالعه، اطلاعات مربوط به 3 هزار نفر از افراد 18 تا 65 ساله بین سال های 2000 تا 2002 مورد مطالعه قرار گرفت و هفت سال پس از آن نیز در سالهای 2007 تا 2009 یک بار دیگر 1835 نفر از این افراد مورد بررسی قرار گرفتند. گفتنی است در این اطلاعات، شاخص محرومیت منطقه (NDI) محاسبه شده بود.  

شاخص محرومیت منطقه بر اساس 21 متغیر به دست آمده از آمار ملی این کشور تهیه شده بود. این شاخص وضهیت اجتماعی اقتصادی افراد را نشان می داد. هر قدر شاخص محرومیت محله ای بالاتر بود، فقر اقتصادی در آن بیشتر به چشم می خورد. پرسشنامه ای حاوی 18 سئوال به شرکت کنندگان در این پژوهش داده شد. در این پرسشنامه میزان خشونت و نیز ویژگی های محیطی و اجتماعی محله آنها مورد بررسی قرار می گرفت. همچنین وضعیت سلامت این افراد نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در میان افرادی که تغییر مکان داده بودند، 263 نفر به محلات دارای وضعیت اقتصادی بهتر و 586 نفر نیز به محله های فقیرتر نقل مکان کرده بودند. همچنین شاخص محرومیت محله جدید 47 نفر تغییری نداشت و 939 نفر ینز در همان محله قبلی خود باقی ماندند. این مطالعه نشان داد افرادی که به محلات فقیرتر نقل مکان کرده بودند، در مقایسه با آنهایی که به محلاتی مشابه رفته و یا در همانجا باقی مانده بودند، حدود 0.64  کیلوگرم بیشتر وزن اضافه کردند. همچنین میزان وزن اضافه شده افرادی که مدت زیادی از نقل مکانشان به محله فقیرتر می گذشت، بیشتر از کسانی بود که به تازگی به این محلات آمده بودند.

این مطالعه نشان داد که حضور در محلات فقیرنشین می تواند یکی از عوامل افزایش وزن باشد.

این پژوهش به تازگی در ژورنال American Journal of Preventive Medicine منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا