آنلاین نبودن دستگاه‌های شتاب‌نگاری چالش حوزه زلزله کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، اسماعیل فرزانگان روز چهارشنبه، اول آذر ماه در نشست ارائه یافته‌های علمی زلزله کرمانشاه بر سر پل ذهاب که در مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی برگزار شد، با اشاره به عملکرد شبکه شتاب‌نگاری زلزله در ایران، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از هزار دستگاه در شبکه شتاب‌نگاری کشور نصب شده است.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه شتاب‌نگاری از بعد از انقلاب آغاز شده است، اظهار کرد: در بعد از زلزله منجیل و رودبار هزار و 200 دستگاه به این شبکه افزوده شد و در فاز دوم در سال 85 تعداد 150 دستگاه جدید شتاب‌نگاری به این شبکه اضافه شد.

فرزانگان، مبنای ایجاد ایستگاه‌های شتاب نگاری را لرزه‌های تاریخی، گسل‌های فعال و موقعیت اقتصادی و جمعیتی مناطق دانست و ادامه داد: در حال حاضر به غیر از کویر لوت توزیع دستگاه‌ها در سراسر کشور یکسان است.

ئیس بخش شتاب نگاری ایران با تاکید بر اینکه در استان کرمانشاه 20 دستگاه شتاب نگاری فعال وجود دارد، خاطر نشان کرد: براساس اطلاعات ثبت شده بزرگای این زلزله 7.3 بوده است و عمق این زلزله در ابتدا 9 تا 11 کیلومتر گزارش شد، ولی مطالعات ما عمق این زلزله در کرمانشاه را 18 کیلومتر برآورد کرده است.

فرزانگان با اشاره به جزئیات گسیختگی در زلزله اخیر کرمانشاه، اضافه کرد: بر اساس مطالعات انجام شده کانون این زلزله نزدیک به زاگرس مرتفع بوده است.

به گفته وی بر اساس اطلاعات منتشر شده آخرین زلزله مخرب در منطقه سرپل ذهاب در سال 1150 میلادی حدود 900 سال گذشته بوده است که منجر به دگرریختی‌های فراوان در کوه‌ها شد و موجب کشته شدن کوچ‌نشین‌های زیادی شده است.

فرزانگان با تاکید بر اینکه بر اساس اطلاعات تاریخی، این منطقه سابقه رویدادهای تاریخی را دارد، اضافه کرد: بر اساس این داده‌ها رویدادهای زمین لرزه‌های بزرگ در این منطقه کمیاب است.

وی همچنین اظهار کرد: بزرگ‌ترین زلزله ایجاد شده در کشور مربوط به زلزله سیلاخور با بزرگای 7.4 بوده است که این یکی از بزرگ‌ترین زمین لرزه‌های ایران به شمار می‌رود.

رئیس مرکز شتاب نگاری ایران با اشاره به چالش‌های این شبکه، اظهار کرد: یکی از نقایص این شبکه آنلاین نبودن آن است و در صورت آنلاین بودن، این شبکه می‌تواند کمک‌های فراوانی به مدیریت بحران کند.

فرزانگان همچنین به بیان کانون زمین‌لرزه کرمانشاه اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش‌های اولیه آمریکا کانون این زلزله در خاک عراق در جنوب شرقی حلبچه در مجاورت مرز ایران و عراق بوده است و شتاب این زمین لرزه به گونه‌ای بوده است که در دستگاه‌های ایلام، لرستان، همدان، آذربایجان غربی و کرمان ثبت شده است و در دستگاه شتاب‌نگاری آبادان که تاکنون هیچ رکوردی را ثبت نکرده بود، زمین لرزه کرمانشاه را به ثبت رساند.

وی به بیان تاریخچه دستگاه‌های شتاب نگاشت سرپل ذهاب اشاره کرد و ادامه داد: دستگاه شتاب نگاشت سر پل ذهاب در مهر ماه سال 73 نصب شد و تا قبل از رویداد لرزه‌ای 21 آبان سال جاری، 5 زمین لرزه توسط این ایستگاه به ثبت رسیده است.

به گفته وی، مهمترین زمین لرزه‌های ثبت شده در ایستگاه سر پل ذهاب 2 زمین لرزه 23 و 24 نوامبر 2013 با بزرگای گشت آوری 5.1 و 5.5 بوده است.

رئیس شبکه شتاب نگاری ایران، یکی از راه‌های بهبود عملکرد ایستگاه‌های شتاب نگاری را تعویض دستگاه‌های قدیم با جدید دانست و افزود: دستگاه‌های شتاب نگاری موجود مربوط به 25 سال گذشته است که در شرایط آب و هوایی مختلف در حال فعالیت است و انتظار داریم که در همه رخدادهای لرزه‌ای، داده‌های لازم را به ما ارائه دهد.

وی ادامه داد: در طول 25 سال فعالیت این دستگاه‌ها، میزان خرابی آنها کمتر از 10 درصد است و ادامه حیات این دستگاه‌ها منوط به بازسازی ایستگاه‌ها است.

به گفته فرزانگان، گذشت زمان موجب تسکین درد و آلام زلزله زدگان می‌شود، ولی آنچه که باقی می‌ماند رکوردهای گرفته شده از ایستگاه‌های شتاب نگاری است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: رکوردهای ثبت شده در زلزله‌های طبس بعد از 40 سال یکی از شاخص‌ترین داده‌ها در دنیا به شمار می‌رود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا