خودمراقبتی، مقدمه‌ای بر سلامتی

در حقیقت خودمراقبتی قدم اول سلامتی است. همین که ما یاد بگیریم خودمان از خودمان مراقبت کنیم، بین ۶۵ تا ۸۵ درصد از مراقبت‌هایی را که منجر به سلامت ما می‌شود، انجام داده‌ایم.

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، خودمراقبتی به مجموعه عملکردهایی گفته می‌شود که هر فردی برای حفظ سلامت جسمی و روانی، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و اقدامات درمانی مناسب برای بهبود خود به کار می‌گیرد. اگرچه خودمراقبتی، فعالیتی است که مردم برای تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت خود انجام می‌دهند، ولی گاهی این مراقبت به فرزندان، خانواده، دوستان، همسایگان، هم‌محلی‌ها و همشهریان آن‌ها نیز گسترش پیدا می‌کند. تا جایی که مراقبت‌ از نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالمندان و بزرگسالانی که قادر به خودمراقبتی نیستند و نیازمند دریافت مراقبت‌های بهداشتی هستند را نیز در بر می‌گیرد.

 

فایده مراقبت از خود چیست؟

مطالعات نشان می‌دهند که مراقبت‌های شخصی می‌توانند منجر به رفع استرس شوند و وضعیت سلامت عمومی را بهبود ببخشند. همچنین رعایت شیوه زندگی سالم و مراقبت‌های شخصی می‌تواند مانع بروز بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی شود. بر اساس نتایج تحقیقات صورت‌گرفته، بخش عمده‌ای از علل عمر کوتاه در کشور ما، مرگ زودرس و معلولیت ناشی از حوادث، بیماری‌های روانی و اختلالات رفتاری و همچنین بیماری‌های قلبی است. کاهش بار تلفات این بیماری‌ها بدون شک مستلزم ارتقاء سطح آگاهی مردم و تغییر رفتار سلامت آن‌ها است.

 

برای مراقبت از سلامت روانی چه باید کرد؟

گام نخست مدیریت استرس است. استرس می‌تواند در نتیجه مسائل شغلی، تحصیلی، خانوادگی یا اجتماعی به وجود بیاید. تلاش کنید که میزان استرس روزانه خود را مدیریت و کنترل کنید. راهکارهایی مثل تنفس عمیق، انجام تکنیک‌های تمرکز ذهنی برای آرام‌سازی، دوش آب گرم، گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش، مطالعه، ورزش‌هایی مانند یوگا و تای‌چی و … برای مدیریت استرس توصیه می‌شوند.

برای مراقبت از سلامت روانی خود حتماً زمانی را در کنار اعضای خانواده و دوستان خود سپری کنید. حضور افرادی که دوستشان دارید به ایجاد احساس آرامش در شما کمک می‌کند.

همچنین فعالیت‌های مورد علاقه خود را جدی بگیرید. سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی که از انجام آن‌ها لذت می‌برید، بخشی از آرامش روانی شما را تأمین می‌کنند.

برای مراقبت از سلامت روانی خود، مهارت « نه» گفتن به دیگران را بیاموزید. تمرین کنید که در شرایطی که تمایل یا توانایی انجام درخواستی را ندارید، به‌راحتی «نه» بگویید.

 

چگونه از سلامت جسمی خود مراقبت کنیم؟

روزانه حداقل نیم ساعت ورزش کنید. برای این کار لازم نیست که حتماً در کلاس‌های ورزشی ثبت‌نام کنید، پیاده‌روی یا دویدن در پارک نیز فعالیت جسمانی مطلوب ارزیابی می‌شود.

برنامه غذایی خود را متعادل و متنوع تنظیم کنید. مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه، لبنیات کم‌چرب و انواع پروتئین‌های کم‌چربی به حفظ سلامت شما کمک بزرگی می‌کند.

هر شب به اندازه کافی بخوابید. برای بیشتر افراد خواب روزانه ۷ تا ۹ ساعت کافی و مطلوب است.

 

باید دانست که خودمراقبتی در تمام طیف سلامت و بیماری معنی پیدا می‌کند. بخشی از ناخوشی‌های جزئی، بیماری‌های مزمن و بیماری‌های حاد، نیازمند مراقبت‌های پزشکی حرفه‌ای است و هدف خودمراقبتی این است که بخش حرفه‌ای مراقبت از این بیماری‌ها را به حداقل برساند.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا