رویدادهای علمی فناوری در هفته‌ای که گذشت

به گزارش باشگاه خبرنگاران در این گزارش، تعدادی از اتفاقاتی که در حوزه علم و تکنولوژی از جمله در عرصه تحقیقات فضایی، پزشکی، درمان، صنعت رباتیک، و حتی بازار به وجود آمده است را معرفی می‌کنیم.

تحقیقات فضایی

محققان فضایی ناسا در جستجوی حیات در فضا توانسته‌اند نشانه هایی را از حیات پیدا کنند؛ که فرضیات تحقیقی مربوط به جستجوی حیات در فضا را به چالش کشیده است. در ادامه کشفهای فضانوردان ناسا یک لایه ای از یخ بر روی یکی از قمرهای سیاره مشتری کشف شده است و از آنجایی که به گفته محققان، آب عنصر اصلی حیات است، این کشف میتواند یک نقطه عطفی در تحقیقات فضایی باشد؛ به این دلیل که تحقیقات دانشمندان را به سمت تحلیل اجزای آبهای کره زمین جهت می‌دهد و در نتیجه این تحقیقات کمک‌های زیادی برای کاوش‌های فضایی بدست خواهد داد.

تحقیقات پزشکی

در حوزه تحقیقات پزشکی، در مورد عوارض استفاده از تبلت روی کاربران به صورت جدی هشدار داده شده است. بر اساس این تحقیقات، کاربرانی که از تبلت استفاده می‌کنند 3 تا 5 برابر بیشتر از کسانی که از تبلت استفاده نمی‌کنند، روی عضلات گردن فشار وارد می‌کنند. در اثر این استفاده بیومکانیکی از عضلات گردن، در ابتدا خستگی گردن و سرانجام عوارض درد و بیماری به وجود می آید. همچنین ادامه تحقیقات نشان داد که این عوارض بر روی زنان بیشتر از مردان است.

تحقیقات درمانی

در حوزه درمان، تحقیقات پژوهشگران به این جا رسیده است که میتوانند برای درمان دردهای زیادی که افراد به آن مبتلا می‌شوند، به جای استفاده از داروهای مسکن از نور استفاده نمایند. به این ترتیب عصب شناسان توانسته‌اند از نور برای فعال کردن دریافت کننده‌های (receptors) عصبی استفاده کنند؛ آنها معتقدند که نور واکنشهای شیمیایی روی سلولهای مغزی ایجاد می‌کند، که باعث کاهش درد می‌شود. با این کار بیماران دچار عوارض جانبی داروهایی که تا‌کنون استفاده می‌کردند، نمی‌شود. همچنین این کشف به یافتن راههای جدیدی برای درمان اعتیاد بدست می‌دهد.

صنعت Robatic

در حوزه صنعت رباتیک، مهندسان توانسته‌اند آزمایشهای خود را بر روی ربات ها تا اندازه ای پیش ببرند که میتواند به عنوان یک نقطه عطف در صنعت رباتیک باشد. این آزمایشها نشان میدهد که ربات  ATRIAS که حرکات آن از حیوانات الهام گرفته شده است، میتواند به آسانی حرکات ظریف حیوان و انسان را از جمله بالا رفتن و پایین آمدن از تپه، بالا و پایین پریدن در جا، دویدن با سرعتی معادل 3 مایل در ساعت، تحمل ضرباتی که با توپ به آن برخورد میکند و… را داشته باشد. کمک آن به پیشرفت صنایع رباتیک این است که می‌تواند انعطاف پذیری بالایی را در بدنه و مکانیک داخلی رباتهایی که از این به بعد ساخته می‌شوند ارائه نماید.

بازرگانی و تکنولوژی

در حوزه بازاریابی، میتوان به وارد شدن دو ربات به بازار اشاره کرد که مدیران می‌توانند آنها را در فروشگاههای خود بکار گیرند. با استفاده از این دو ربات Fetch و Freight که یکی کار برداشتن محصول از داخل قفسه ها را برعهده دارد و دیگری محصول را به محل پرداخت مشتریان انتقال میدهد، کار خسته کننده جابجایی محصولات سریعتر و آسان تر انجام میشود و افراد میتوانند تمرکز کاری خود را بر روی مسائل مهمتر متمرکز نمایند.