کاهش بازدهی کارمندان با پشت میز نشینی

پژوهش ها نشان می دهد داشتن تحرک و فعالیت بدنی در کارمندانی که کار آن ها عمدتا نشسته و پشت میز است، موجب افزایش کارآیی می شود. بیرگیت اسپرلیچ (Birgit Sperlich) سرپرست تیم این تحقیقاتی و پژوهشگر دوره پسا دکترای رشته تربیت بدنی دانشگاه کلن در کشور آلمان در رابطه با مطالعات انجام شده در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: «بر اساس دانسته های ما، این پژوهش، نخستین مطالعه از این دست محسوب می شود که در آن به طور علمی به بررسی میزان مورد نیاز فعالیت بدنی، ایستادن، نشستن و راه رفتن کارمندان پرداخته شده است.»

بیرگیت اسپرلیچ و تیم همکارانش در مطالعات انجام شده به بررسی شرایط 614 کارمند پرداختند که کار آن ها عمدتا پشت میز و به حالت نشسته انجام می شد. در این تحقیقات مشخص شد که افراد فوق دستکم 73 درصد از زمان کاری خود را پشت میز به سر برده و در حالت نشسته قرار دارند.  از سوی دیگر پژوهشگران با بررسی شرایط این افراد دریافتند که  کارمندان فوق تنها 10 درصد از زمان روز خود را به حالت ایستاده سپری کرده، 13 درصد زمان را در حال راه رفتن بوده و تنها 4 درصد از زمان روزانه خود را به فعالیت های ورزشی اختصاص داده اند.

البته این کارمندان در مصاحبه های انجام شده اعلام کردند که دوست دارند 54 درصد از زمان روزانه خود را به حالت نشسته سپری کرده، 15 درصد زمان را بایستند و 8 درصد زمان خود را به ورزش اختصاص داده و 23 درصد این زمان را نیز در حال راه رفتن باشند.

مطالعات انجام شده همچنین حاکی از این موضوع است که کارمندان معمولا 5 ساعت و 24 دقیقه از زمان هشت ساعته کار روزانه خود را در حال نشستن هستند که این موضوع تاثیرات مناسبی بر سلامت آن ها نداشته و همچنین بازدهی کاری آن ها را کاهش می دهد.

بیرگیت اسپرلیچ در این رابطه اعلام کرد: « تا کنون و در مطالعات پیشین انجام شده، برنامه هایی برای افزایش فعالیت فیزیکی در محل کار تنها بر اساس تمرکز بر سلامتی  و بدون توجه به گروه هدف مورد توجه قرار گرفته بود. پژوهشگران پیشنهاد می کنند برنامه ریزی برای کارمندان پشت میز نشین به گونه ای باشد که از میزان نشستن آن ها کاسته شده و بر میزان راه رفتن آن ها افزوده شود.»

گفتنی است پیش از این آکادمی پزشکان خانواده امریکا نیز اعلام کرده بود نشستن بیش از حد موجب افزایش خطرات ناشی از سلامتی شده و مضر است. پژوهشگران در خاتمه به مدیران و کارفرمایان توصیه می کنند اگر قصد دارند میزان بهره کاری کارمندان خود را افزایش دهند، از ساعات پشت میز نشینی آن ها کاسته و به نوعی برنامه ریزی کنند که کارمندان در طول روز، فعالیت های بدنی بیشتری داشته باشند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی BMC Research Notes منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: consumer.healthday.com