در حوزه صنایع دستی باید نوآوری داشته باشیم

مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور در این نشست اظهار داشت: تا قبل از سال 93 اتفاق خوبی برای صنایع دستی ما نیفتاد و رقبای ما – چین و هند – با توجه به اینکه جوان چینی قابل قیاس با جوان ایرانی از نظر هوش و خلاقیت نیست و تنها پشتکار زیادی داشته و کپی کاری می کند، تمام بازارهای ما را تسخیر کردند.

صنایع دستی حوزه بکری بوده و ظرفیت های منحصر به فردی دارد

محمودیان افزود: اگر چین جایگاه (کنونی اش) را در اقتصاد هنری و فرهنگی دنیا رقم زد، یک شبه راه صد ساله را طی نکرده است؛ بلکه از غفلت کشورهای دیگر استفاده و با نگاه سیستمی، بازارهای دنیا را از آن خود کرده است. حتی ویتنام و کشورهایی که آنها را به حساب نمی آوریم، هوشمندانه با استفاده از (ظرفیت) صنایع دستی، جایگاهشان را تقویت کردند. ما بدلیل نداشتن زیرساخت درست، همچنان به صورت سنتی صادرات داریم. باید نوآوری داشته باشیم و جامعه هدف را بشناسیم.

وی ضمن اشاره به برنامه ریزی هایی که از بعد از 93 انجام شده گفت: در 5 ماهه اول سال جاری، 43 درصد صادرات صنایع دستی ما از مبادی رسمی گمرکات جمهوری اسلامی ایران رشد داشته است که به نظرم، صنایع دستی، بیشترین رشد را در سبد صادرات غیر نفتی کشور به خود اختصاص داده است. هم بر روی بعد کاربردی و هم تزئینی صنایع دستی کار کردیم.

محمودیان خاطر نشان کرد: باتوجه به این آمار، رشد ما مستمر بوده و پذیرش صنایع دستی ایران در بازارهای دنیا به خوبی صورت گرفته است؛ به خصوص در کشورهای حاشیه خلیج فارس، اتحادیه اروپا و کشورهایی با اقتصاد نوظهور. همچنین در نمایشگاه های خارج از کشور حضور پیدا کردیم.

وی درخصوص چگونگی بهبود اقتصاد صنایع دستی گفت: در بازارهای خارجی بیشتر حاضر شدیم؛ در بازار داخلی با آمدن گردشگران و تغییر ذائقه ایرانی ها – که فرهنگ و گفتمان سازی آن خیلی زمان بر و دشوار بود  –  در حوزه بازارچه های موقت، نمایشگاه ها و فروشگاه های دائمی، با رشد قابل توجهی در فروش مواجه شدیم.

رنسانسی در فضای مجازی برای فروش صنایع دستی

مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور بیان داشت: تا قبل از سال 93 تنها یک یا دو سایت فروش آنلاین صنایع دستی داشتیم که اکنون به بیش از 200 سایت رسیده و هم افزایی عجیبی از پیوستن صنایع دستی به فضای مجازی به وجود آمده است.

صنایع دستی، بیشترین رشد را در سبد صادرات غیر نفتی کشور به خود اختصاص داده است

محمودیان افزود: سایت اتسی (Etsy) از بزرگترین سایت های خرده فروشی صنایع دستی است که از زمان تأسیس در سال 2005، اثرگذاری قابل توجهی بر روی بازاریابی (مارکتینگ) گذاشته است، به گونه ای که نظریه پردازها، دوره بعد از آن را دوره "پسا اتسی" می خوانند.

وی خاطر نشان کرد: از این حوزه سیگنال های خوبی پخش می شود، چراکه این حوزه بکر بوده و ظرفیت های منحصر به فردی دارد. 31 استان ظرفیت تولید منحصربه فردی دارند؛ بیش از 295 رشته منحصر به صنایع دستی؛ جوانان خلاق و پیشکسوتان که هرکدام سرمایه های باارزشی هستند، از جمله ظرفیت های صنایع دستی است.

اگر قادر به فروش محصولات مان نیستیم، بهتر است به این حوزه ورود نکنیم

مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور گفت: اگر نتوانیم محصولات تولیدی خود را بفروشیم، علاوه بر آسیب مادی، آسیب روحی نیز می بینیم. برای فروش محصولات باید خوب گوش کنیم و خوب ببینیم؛ برای اینکه در تولید خلاقیت داشته باشیم، باید بدانیم که برای چه جامعه ای و چه خواسته هایی، محصول تولید می کنیم؛ باید به دنبال متمایز شدن از رقیبان باشیم. باید به صورت مستمر و نه مقطعی، دیده شویم. در مرحله بعد باید ظرفیت هایمان را توسعه دهیم. قلم زنی، منافاتی با تقویت زبان انگلیسی و تقویت IT ندارد، بلکه الزامی است. در مرحله آخر باید بخش بندی بازار را بدانیم.

محمودیان تأکید کرد: زیرساخت درستی نداریم و همچنان به شیوه سنتی صادرات می کنیم که از آن نتیجه ای هم نمی گیریم. باید جامعه هدف را بشناسیم و نوآوری داشته باشیم.

 

 

گزارش: نیوشا قمی

عکس: زهره سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا