ماجرای اسباب‌بازی‌های اینترنتی و امنیت کودکان

کارشناسان درباره اسباب‌بازی‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند و می‌توانند امنیت کودکان را به خطر بیاندازند هشدار داده‌اند. یکی از سازمان‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در انگلیس (ویچ) اعلام کرده که فروشندگان از فروش اسباب‌بازی‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند، خودداری کنند. این سازمان دلیل چنین درخواستی را «مشکلات ثابت شده امنیتی» عنوان کرده است.

این در حالی است که شرکت‌های سازنده این اسباب‌بازی‌ها ادعا می‌کنند که اصول حفظ امنیت را به طور جدی رعایت کرده‌اند.

پیش از این نیز در آلمان به پدر و مادرها هشدار داده شد که از خرید عروسکی سخنگو به نام «کایلا» خودداری کنند. سازمان فدرال آلمان درباره این عروسک گفته بود: « آیتم‌های نگران‌کننده‌ای مثل دوربین یا میکروفون پنهان در این عروسک‌ها وجود دارند که قادر هستند سیگنال‌ها را انتقال دهند و همین انتقال داده‌ها می‌تواند حریم خصوصی افراد را به خطر بیاندازد.»

اکنون سازمان ویچ در بریتانیا نیز معتقد است که روز به روز بر محبوبیت اسباب‌بازی‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند اضافه می‌شود، اما بر اساس نتیجه تحقیقات انجام‌گرفته، هر کسی که قصد خریدن یکی از انواع این اسباب‌بازی‌ها را دارد باید احتیاط کند.

توصیه کارشناسان به والدینی که قصد خرید این‌گونه از اسباب‌بازی‌ها را برای فرزندان خود دارند این است که نکات امنیتی را در نظر بگیرند: اسباب‌بازی‌ها و اپلیکیشن‌هایی که کودکان از آن‌ها استفاده می‌کنند را مشخص و محدود کنید. برخی از سایت‌ها هستند که اطلاعات زیادی را مثل روز تولد، آدرس، نام و نام خواهر و برادر و منطقه جغرافیایی و غیره را از کودکان درخواست می‌کنند، هیچ‌گاه اجازه ندهید فرزندان شما این اطلاعات را در اختیار سایت‌ها قرار دهند، چون هیچ تضمینی برای فاش شدن اطلاعات شخصی شما وجود نخواهد داشت. چنان‌چه امکان دارد رمز عبور اسباب‌بازی را از حالت پیش‌فرض تغییر دهید. همه ما به خوبی می‌دانیم که کودکان حداقل یک اسباب‌بازی دارند که وابستگی عجیبی به آن دارند و هرگز آن را از خود دور نمی‌کنند، در صورتی که این اسباب‌بازی متصل به اینترنت است، موارد امنیتی را کاملاً رعایت کنید.

پروفسور «آلن وود وارد»، کارشناس امنیت سایبری از دانشگاه ساری در جنوب بریتانیا می‌گوید هیچ تردیدی وجود ندارد که اسباب بازی‌هایی که مشکلات امنیتی دارند نباید فروخته شوند.

او می‌گوید: «این مشکل چه به دلیل بی‌دقتی از سوی کارخانه سازنده باشد و چه به دلیل سرعت در ساخت محصولی با قیمت هرچه پایین‌تر، پیامد آن یکی است.»

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا