برای زندگی بیشتر و بهتر به مرگ فکر کنید!

بر اساس یک مکتب فکری به نام نظریه مدیریت ترس، تمایل به فراتر رفتن از مرگ، نیروی محرکی بسیار مهم برای تمدن بشری است. تفکر مرگ که به مانند یک کرم در هسته زندگی وجود داشته و سرانجام بر آن غلبه پیدا می کند، مردم را به ایجاد سمفونی و ساخت موسیقی ترغیب کرده و الهام بخش هنر و  انگیزه ای قوی برای ساختن بناهای مذهبی، پرورش فرزندان و جستجوی دانش محسوب می شود.

تفکر به مرگ و اندیشه کردن به آن می تواند تاثیرات مناسبی در زندگی و کیفیت زندگی انسان داشته و زمانی که ما به مرگ و حقیقت آن باور داشته و با علم به اجتناب ناپذیر بودن آن زندگی کنیم، برای لحظات عمر خود ارزش بیشتری قایل شده و این موضوع بر کیفیت زندگی ما تاثیر خواهد داشت.

در این میان باید اذعان داشت که با توجه به انگیزه بخش بودن اندیشه به مرگ برای پیشبرد زندگی، بشر هنوز نتوانسته است آن طور که باید و شاید از این انگیزه قوی استفاده کند. در بسیاری از فرهنگ ها و به ویژه فرهنگ غرب، مردم تلاش می کنند تا حد ممکن از مرگ و اندیشه به آن طفره رفته و اجتناب می کنند. از منظر پزشکی اما موضوع مرگ از منظر مراحل بعد از آن و کنترل و مدیریت، دارای اهمیت است. به باور کارشناسان یکی از مهمترین دلایل ترس و وحشت مردم از مرگ و عدم توجه به آن؛ صنایع مربوط به کفن و دفن و امور مرتبط با آن هستند که بر اساس نوع فعالیت و تبلیغات خود، موجب هراس مردم و بی توجهی به آن شده اند.

از سوی دیگر به تازگی رویکرد جدیدی در نحوه تدفین و علاقه مند شدن مردم به دفن های طبیعی و اجتناب از مومیائی کردن اجساد و استفاده از تابوت های گران قیمت در بین مردم جوامع غربی رواج یافته است.

علاوه بر موضوع فوق، یک جنبش رو به رشد برای تجمع دفن و علاقه به ایجاد قبرهای طبیعی در مناطق حفاظت شده وجود دارد که در آن افراد محل استراحت ابدی خود را در محیطی طبیعی انتخاب کنند که در حقیقت محل دفن ان ها را به نوعی بازیافت پایدار و سودمند محیطی تبدیل می کند.

در مجموع پژوهشگران اعتقاد دارند تفکر به مرگ و اندیشه کردن به آن می تواند تاثیرات مناسبی در زندگی و کیفیت زندگی انسان داشته و زمانی که ما به مرگ و حقیقت آن باور داشته و با علم به اجتناب ناپذیر بودن آن زندگی کنیم، برای لحظات عمر خود ارزش بیشتری قایل شده و این موضوع بر کیفیت زندگی ما تاثیر خواهد داشت.

شرح کامل این پژوهش در مقاله ای با عنوان نزدیک شدن به مرگ یا  Get closer to death منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا