دوربینی که جراحت در پای بیماران دیابتی را ردیابی میکند

به گزارش سیناپرس به نقل ازمهر، محقق انگلیسی دوربینی ساخته که می تواند احتمال جراحت های خطرناک در پای مبتلایان به دیابت را قبل از ظهور آنها ردیابی کند. راب سیمسون  یکی از محققان آزمایشگاه National Physical Laboratory در لندن این دوربین را ساخته است.

در اصل از این فناوری برای کنترل بشکه های حاوی زباله هسته ای و تهیه نقشه سه بعدی از مکان ماهواره ها  در فضا استفاده می شد. اما سیمسون متوجه شد می توان از این دوربین برای ردیابی تغییرات دما در پای بیماران دیابتی استفاده کرد.

این دستگاه که به اندازه یک دوربین معمولی است، حسگرهای دما دارد که نقاط با درجه حرارت بالا در پای کاربر را ردیابی می کنند. این علامت نشان می دهد احتمالا در روزها یا هفته های آتی زخم هایی در پای بیمار به وجود می آید. زخم ها به دلیل فشار، سایش یا جراحت به وجود می آیند و گردش خون زیر این نقاط کاهش می یابد. کل فرایند خسارت به رگ های خونی تا قطع عضو ممکن است کمتر از یک هفته طول بکشد. بنابراین ردیابی این نشانه ها اهمیت زیادی دارد.

به هرحال این دوربین طی چند ثانیه تصویربرداری و یک نقشه کامل از دمای نقاط مختلف پا را فراهم می کند. نقاط با حرارت بیشتر به رنگ قرمز و زرد هستند و نقاط خنک تر سبز یا آبی به نظر می رسند.

هدف از ساخت دوربین فراهم کردن دستگاهی ارزان برای درمانگران و پرستاران است. حتی بیماران خود نیز می توانند از این دوربین استفاده کنند. هم اکنون این دوربین به طور آزمایشی برای بیماران دیابتی در بیمارستان های لندن، منچستر و نیوکاسل استفاده می شود.