جلب توجه مردم به موزه ها با فرهنگسازی در زمینه تاریخ

بیژن نوباوه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به وضعیت نامطلوب موزه ها در کشور و لزوم فرهنگسازی در این زمینه، گفت: به نظر می رسد که موزه هم در کشور ما مثل خیلی چیزهای دیگر جایگاه خود را نیافته است و ما نه تنها از میراث خود به درستی حفاظت نمی کنیم بلکه به آن آسیب هم می زنیم. من دوسال پیش که از موزه ایران باستان بازدید کردم، وضعیت بسیار بدی داشت. در زیرزمین همین موزه آثار باستانی را در داخل جعبه ها و در شرایط نامطلوب رطوبتی نگهداری می کردند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: ما هنوز به این اعتقاد نرسیده ایم که از طریق رونق بخشی به موزه ها می توانیم ارزآوری داشته باشیم و می توانیم فرهنگ را اشاعه دهیم چراکه این موضوع در کشور ما جا نیفتاده است. بخشی از این مساله به دولت بازمی گردد و بخشی هم به فرهنگسازی.

وی خاطرنشان کرد: اصولا موزه داری در کشور ما ضعف عمده ای دارد. اگر به موزه های بزرگ کشور سر بزنید، کاملا مشخص است که نحوه نگهداری اشیا و آثار باستانی، علمی نیست و موجب آسیب به این آثار می شود. اگر به موزه های مهم کشورهای دیگر بروید، خواهید دید که آنها از این اشیا خیلی بهتر مراقبت می کنند.

نوباوه در پاسخ به این پرسش که چرا تمایل به بازدید از موزه ها در کشور ما پایین است؟ گفت: مردم نمی خواهند بروند یک کوزه شکسته ببینند. من هم دوست ندارم! اما اگر برای مردم تبیین شود که این کوزه شکسته، ثمره 10 هزار سال تاریخ مشعشع شماست و مردم را نسبت به گذشته خودشان حساس بکنند، خواهید دید که به همان کوزه شکسته هم اهمیت می دهند. متاسفانه در کشور ما فرهنگسازی مناسبی در زمینه تاریخ صورت نگرفته است. شاید مردم نسبت به گذشته خود حساس نشده اند که حاضر به بازدید از موزه ها نیستند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بخش موزه در زمینه تحقیقات تاریخی بسیار مهم است. اگر دقت کنید خواهید دید که بسیاری از تحقیقات دانشگاهی ما مختص به تحقیقات تاریخی و موزه هاست. به عنوان مثال، خیلی از دانشجویان صدا و سیما به دلیل اینکه می خواهند فیلم سازی کنند و نیاز تاریخی دارند، توجه زیادی به بحث موزه ها نشان می دهند. چرا؟ چون آنها نیاز را به خوبی حس می کنند. اگر ما اینگونه حرکت کنیم، حتما موفق خواهیم شد اما اگر آن را به حال خود رها کنیم که مردم خودشان خوششان بیاید و به سمت موزه ها بیایند، موفقیتی کسب نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سرمایه گذاری در بحث موزه، تا چه اندازه در بحث اقتصاد فرهنگ موثر است؟ خاطرنشان کرد: بسیار زیاد. بسیاری از گردشگران خارجی که به کشور ما می آیند، بیشتراز خود ما به موزه ها توجه  نشان می دهند. بنابراین حتی اگر ما نگاه صرفا اقتصادی داشته باشیم، باید در بحث موزه بیشتر سرمایه گذاری کنیم چه برسد به اینکه نگاه فرهنگی داشته باشیم.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا