پایانی بر جنجال کشف اتاق باستانی در اهرام مصر

مطالعات جدید یک باستان شناس مصری نشان می دهد که خبر کشف یک حفره بزرگ در داخل هرم بزرگ گیزه در مصر چندان قابل اعتماد نبوده و با نقدهایی همراه است.

نتیجه گیری برای کشف این اتاق به عنوان یک محل ناشناخته و جدید، اشتباه بوده و این یافته، یک کشف به شمار نمی رود. اهرام دارای حفره ها و اتاق های متعددی هستند که وجود این اتاق ها لزوما به معنی اتاق مخفی یا کشف جدید محسوب نمی شود زیرا  این اتاق در قرن نوزدهم میلادی شناسائی شده بود.

داستان این خبر از آن جا شروع شد که در هفته گذشته اعلام شد که در پی انجام پروژه  اسکن اهرام مصر یک حفره بزرگ در داخل هرم وجود دارد. کونیهیرو موریشیما (Kunihiro Morishima) از پژوهشگران دانشگاه ناگویا در ژاپن که در مطالعات اسکن هرم خوفو مشارکت داشت، هفته گذشته خبر از کشف یک اتاق ناشناخته داده و گفته بود: «ما موفق به کشف اتاقی شده ایم که پیش از این هیچ کسی از وجود آن در هرم خوفو اطلاع نداشته و از 4 هزار و 500 سال پیش تاکنون این اتاق مخفی مانده است. این اتاق از همه طرف مسدود است و این موضوع به منزله این است که محتویات احتمالی داخل آن توسط هیچ کسی لمس نشده است.»

انتشار این خبر، بازتاب زیادی در محافل علمی و باستان شناسی جهان داشت اما مطالعات جدید یک باستان شناس مصری حاکی از آن است که حفره مورد نظر که با اسکن ذرات ریز اتمی شناسائی شد، همان حفره ای است که در قرن نوزدهم میلادی توسط مصر شناسان شناسائی و ثبت شده بود.

به نظر می رسد این حفره با طول حدود 30 متر،در بالای سرسرای بزرگ (Grand Gallery) هرم واقع شده و یک راهروی شیب دار به طول حدود 50 متر و ارتفاع 9 متر، اتاق تدفین فرعون خوفو را که در مرکز این هرم قرار دارد به بیرون متصل می کند. شرح این کشف که بازتاب زیادی در محافل و مجامع علمی داشت، در مجله Nature منتشر شده بود اما باستان شناسی به نام زهی حواص (Zahi Hawass) که مدیریت پروژه اسکن اهرام را بر عهده داشته و عضو کمیته بازنگری پروژه نیز هست، اعلام کرد موضوع جنجالی فوق الذکر را نمی توان یک کشف محسوب کرد. وی در این خصوص گفت: «در جلساتی که با اعضای کمیته علمی اسکن اهرام داشتیم مشخص شد که نتیجه گیری برای کشف این اتاق به عنوان یک محل ناشناخته و جدید، اشتباه بوده و این یافته، یک کشف به شمار نمی رود. اهرام دارای حفره ها و اتاق های متعددی هستند که وجود این اتاق ها لزوما به معنی اتاق مخفی یا کشف جدید محسوب نمی شود.»

پیش از این و در روز جمعه، مصطفی وزیری (Mustafa Waziri) مدیر شورای عتیقه جات دولت مصر نیز در بیانیه ای آن چه را که با عنوان کشف اتاق جدید در هرم خوفو مطرح شده بود، نادرست خوانده و مورد نقد قرار داده بود. وی در این رابطه اعلام کرد: « این پروژه باید به صورت علمی ادامه یافته و ما باید به دنبال انجام مراحل تحقیق علمی و بحث، پیش از انتشار قطعی آن باشیم.»

این هرم با 139 متر ارتفاع و 230 متر پهنا به منظور مقبره فرعون خوفو که با عنوان چئوپس (Cheops) نیز شناخته می شد، ساخته شده و تا امروز هیچ کس نتوانسته به طور دقیق نحوه ساخت ان را حدس بزند.

فراعنه مصر باستان بر اساس سنت این تمدن برای خود مقابری بزرگ به شکل هرم می ساختند تا جسد مومیائی شده آن ها را حفظ کرده و معمولا تمامی اشیا و موارد مورد نیاز آن ها از قبیل غذا، لباس و جواهرات نیز در داخل هرم قرار داده می شد.

منبع: phys.org