روز جهانی پیشگیری از سوء استفاده از محیط زیست

حیات و صلح دو گوهر گرانبهائی هستند که در سایه آنها می توان زمینه رشد و بالندگی، رفاه و پیشرفت جوامع بشری را تضمین کرد؛ از اینرو انسان ها همواره از صلح و دوستی استقبال کرده اند، ولی متاسفانه در هیچ دوره ای از تاریخ نتوانسته اند از سایه شوم جنگ در امان بمانند.

جنگ پدیده شومی است که علاوه بر تخریب جان و روان انسان ها، طبیعت زیبا، که تأمین کننده عمده نیازهای آنهاست را نیز تحت تأثیر نیروی مخرب خود قرار می دهد. به همین دلیل در اصول 24 و 25 بیانیه ای که  در ژوئن سال 1992 در شهر ریو پایتخت برزیل منتشر شد، به صراحت به نقش ویرانگر جنگ در محیط زیست و نقش مثبت صلح بر توسعه پایدار اشاره شد.

در اصل 24 این بیانیه آمده است: «جنگ‌ ذاتا نابود کننده‌ توسعه‌ پایدار است‌. لذا، دولت‌ها باید در زمان‌ تضادهای‌ مسلحانه‌ به‌ قوانین‌ بین‌المللی‌ مربوط‌ به‌ حفاظت‌ از محیط‌ زیست‌ احترام‌ گذاشته‌ و پس‌ از خاتمه‌ جنگ‌ در صورت‌ لزوم‌ برای توسعه بیشتر مشارکت‌ کنند.» به علاوه اصل‌ 25 می گوید: «صلح‌، توسعه‌ و حفاظت‌ از محیط‌ زیست‌ وابسته‌ به‌ یکدیگر و غیرقابل‌ تفکیک‌ هستند .» به رغم آنکه کشورهای زیادی بیانیه ریو را امضا کرده اند اما بررسی ها حاکی از آن است که جنگ ها هنوز بیشترین آسیب ها  را بر محیط زیست وارد می کنند. به همین دلیل سازمان ملل متحد از سال 2001 ، روز ششم نوامبر را به عنوان «روز جهانی پیشگیری از سوء استفاده  از محیط زیست به هنگام جنگ و درگیری‌های مسلحانه» نام‌گذاری کرده است تا به  افزایش آگاهی‌های عمومی نسبت به تأثیرات زیان‌بار جنگ برمحیط زیست و منابع طبیعی و همچنین سوء استفاده‌ها و بهره برداری‌های نابه جایی که از این منابع به هنگام جنگ‌ها صورت می‌گیرد، بیشتر تاکید شود.

بنابر گزارش های منتشر شده از سوی سازمان ملل، تنها در سال های پایانی قرن بیستم، 118 درگیری مسلحانه در جهان رخ داد که در نتیجه آن 6 میلیون نفر آواره شدند و مردم و محیط زیست را دچار عواقب سوء فراوانی کردند که مهاجرت، افزایش بیماری های واگیردار، بروز قحطی و خشکسالی در پی مدیریت ناصحیح آب را می توان از جمله اثرات فرامرزی این درگیری ها عنوان کرد که هنوز هم دامنگیر کشورهای درگیر جنگ و همسایه های آنهاست. منطقه خلیج فارس، ایران، عراق، کویت و افغانستان از جمله کشورهایی هستند که همه در اثر جنگ آسیب دیده اند و طبیعت آنها همچنان آثار تخریب جنگ را بر چهره دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا