خروج موقتی بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان از بحران

بر اساس گزارش جدید سازمان محیط زیست روسیه ، به تازگی  سطح آب دریاچه بایکال (  Lake Baikal ) در حدی بالا آمده که نگرانی بحران آن کاهش پیدا کرده است . در زمان بحران سطح آب این دریاچه به زیر 455.87 متر رسیده بوده که بسیار نگران کننده بوده است .

در همین زمینه روسگی درومنت ( Rosgydromet  ) از نمایندگان اجرایی خدمات فدرال در اداره هایدرومتئورولوژی یا آب شناسی (Hydrometeorology) و رصد محیطی (Environmental Monitoring) روسیه اعلام کرده که سطح آب این دریاچه در ماه آوریل سال جاری میلادی در پایین ترین سطح خود قرار داشته که نشان دهنده وقوع شرایط بحرانی در اکوسیستم  دریاچه بود . خوشبختانه  از آغاز  ماه می ( اردیبهشت ) تا کنون  دریاچه شروع به افزایش سطح آب کرده است .

نماینده ای از وزارت منابع طبیعی بوریاتیا (Ministry of Natural Resources of Buryatia) در مصاحبه ای مطبوعاتی اظهار داشت : " در ماه می عمق  آب دریاچه بایکال به 455.88 رسیده است . "

از سوی دیگر اندون گترمیوف (Endon Garmayev) معاون مدیریت موسسه بایکال اعلام کرد : " افزایش سطح آب دریاچه بایکال مطابق با معیارهای طبیعی در حال افزایش است . "

او در مصاحبه ای مطبوعاتی در این رابطه گفت : " سطح آب تا حد قابل توجهی بستگی به درجه حرارت هوا داشته که به طور متوسط در فصل بهار در حال رشد است . با توجه به مطالعات و بررسی های انجام شده در سال های متمادی ، فرآینده افزایش سطح آب دریاچه در این فصل کاملا منطقی به نظر می رسد . در این فرآیند هیچ چیز فوق العاده ای وجود ندارد . "

گترمیوف می گوید : در زمستان سال گذشته بارش برف و پوشش آن در این مناطق در حد قابل توجهی نبوده است . چگونه این دریاچه بتواند با بارش باران آب مورد نیاز خود را تامین کند . با وجود چشم انداز منطقه های ایرکوتسک و بوریاتیا ، هنوز شدت وضعیت هشدار دهنده باقی است .

دریاچه بایکال قدیمی ‌ترین و عمیق ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان بوده که در جنوب سیبری در کشور روسیه ، میان ایرکوتسک و بوریاتیا قرار دارد . این دریاچه بزرگترین منبع آب شیرین جهان بوده که بیست درصد تمام آب شیرین روی کره زمین را تامین می کند .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا