آموخته‌های دوران مدرسه را فراموش کنید، امروز ویکی‌پدیا مدرسه‌ی علم است!

محققان دانشگاه MIT و دانشگاه پیتزبورگ پژوهشی انجام داده اند که نشان دهنده ی ارتباط بین درج اطلاعات در ویکی پدیا و احتمال ارجاع به آن در مقالات علمی آینده را نشان می دهد.

هدف از این پژوهش، پاسخ به این سوال بود که آیا مخزن بزرگ و در دسترسی مانند ویکی‌پدیا پژوهشگران علمی را به خود جذب میکند یا نه؛ و نتایج گویا نشان داد که پاسخ مثبت است و این کار را انجام می‌دهد.
پروفسور نیل تامسون – یکی از پژوهشگران – در این باره گفت:«پژوهش ما نشان داد دانشمندان از ویکی‌پدیا استفاده می کنند و به همین دلیل ویکی پدیا بر روی ادبیات و شیوه‌ی نگارش آنها در مقالات¬شان تاثیر می گذارد. ویکی پدیا تنها نتایج پژوهش-های علمی را ثبت نمی کند، بلکه بر آنها تاثیر می گذارد و آنها را هدایت می کند.»
برای بررسی این موضوع، آنها تعداد زیادی مقاله ی علمی را انتخاب کردند و آنها را به دو گروه مساوی تقسیم کردند. آنها از یک گروه، در مقالات ویکی پدیا استفاده کردند و از گروه دیگر استفاده نکردند و پس از مدتی توانستند نشان دهند که مقالات ویکی پدیا نه تنها بر روی کارهای علمی تاثیر گذاشت، بلکه میزان این تاثیر را هم مشخص کردند.
شاید مهم ترین نتیجه ی حاصل از این پژوهش این است که در دسترس بودن یک منبع، موضوع بسیار مهمی است. هنگامی که اطلاعات در یک منبعی که همه به آن دسترسی دارند منتشر می شود، تاثیر خود را در عرض چند ماه می گذارد، در حالی که اگر در نشریات علمی غیر رایگان منتشر می شد ممکن بود مدت ها مورد توجه قرار نگیرد.
در واقع هنگامی که یک پژوهش در دسترس همگان قرار می گیرد، نه تنها مخاطبان و خوانندگان، بلکه مولفان هم از این در دسترس بودن سود می‌برند. در واقع، همه ی ما سود می بریم.

گزارش: سیدعلی موسوی، سهند قاسمی‌نژاد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا