ذرت تراریخته ضد پیری تولید شد

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،اصلاح ژنتیکی ذرت در جهت بالا بردن ارزش غذایی آن می‌تواند برای میلیون‌ها نفر از مردم در سرتاسر جهان سودمند باشد و گام مؤثری را در جهت کاهش گرسنگی و سوء تغذیه بردارد. در همین راستا، دانشمندان دانشگاه راتگرز آمریکا، توانستند با انتقال ژنی از یک باکتری به گیاه ذرت به روشی برای افزایش اسیدآمینه مهم متیونینیک و ارزش غذایی این گیاه دست یابند.

توماس لوستک از محققین این پروژه دراین‌باره می‌گوید: «متیونین یکی از ۹ اسیدآمینه مهمی است که بدن انسان برای رشد و ترمیم بافت‌ها به آن احتیاج دارد. گوگرد موجود در متیونین از سلول‌ها در برابر آلاینده‌ها حفاظت می‌کند، پیر شدن سلول‌ها را به تأخیر می‌اندازد و برای جذب سلنیم و روی ضروری است.»

به گفته جوچیم مسینگ که نویسنده ارشد این تحقیق است، سالانه چند میلیارد دلار صرف تولید متیونین مصنوعی برای اضافه کردن آن به بذر ذرت دامی می‌شود که این فرایند مستلزم صرف هزینه و انرژی فراوانی است.

تیم تحقیقات دانشگاه راتگرز، ژن یک باکتری اشریشیا کلی (E. coli) را به ژنوم گیاه ذرت اضافه کرده و سپس چند نسل از این ذرت را کشت کردند.

این تحقیق نشان داد که با استفاده از این روش می‌توان میزان متیونین را در دانه ذرت به میزان ۵۷ درصد افزایش داد. همچنین در آزمایش دیگری که در دانشگاه راتگرز روی غذای طیور انجام‌گرفته، نتیجه این بود که ذرت فوق که از طریق اصلاح ژنتیکی تولید شده، برای این جانوران مغذی است.

مسینگ اشاره کرده است که «نتیجه جالب و مهم دیگری که از این پژوهش به‌دست‌آمده این است که این روش غنی‌سازی، هیچ تأثیر منفی بر رشد گیاه ذرت نداشته است.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا