غفلت از خاک مهمترین کاستی در بخش کشاورزی و زیستی کشور است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،علیمراد اکبری چهارشنبه شب در آیین پایانی گردهمایی ملی برنامه ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب در موسسه تحقیقاتی خاک و آب کشور در البرز، افزود: در کشور وضعیت آب و خاک مناسب نیست و برنامه ریزی بدون درنظر گرفتن خاک مفهومی ندارد زیرا خاک هم بستر حیات جانوران و گیاهان بوده و هم مخزنی برای آب است و اگر خاک را درنیابیم برنامه ریزی برای آب معنا ندارد.
وی با بیان اینکه کشور ما تاب آوری توسعه افقی و توان اکولوژیکی در بخش کشاورزی را ندارد، اظهار کرد: در بعضی مناطق باید سطح زیرکشت را کم کنیم و به سمت توسعه عمومی و بهره وری برویم.
وی عوامل زیادی را در بهره وری دخیل دانست و گفت: 2 عنصر پایه بهره وری آب و خا ک است اما اکنون یکی از مسائلی که در کشور برروی آن مانور داده می شود موضوع آب است لیکن در بحث خاک غفلت شده است.
اکبری افزود: باید وضعیت نامطلوب خاک را به برنامه ریزان کشور اطلاع رسانی و توان تولیدی خاک را با حفظ پایداری سرزمین به دقت رصد و پیگیری کنیم تا مسائلی که برای آب اتفاق افتاد برای خاک تکرار نشود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در آب مشکلات زیادی به وجود آمد که نتیجه توسعه بدون توجه به توان اکولوژیکی و مسائل زیست محیطی و پایداری کشور بود.
اکبری با بیان اینکه مصادیقی همچون ماشین آلات، مدیریت، منابع انسانی، بذر، کود، سم و مبارزه با آفات در کشاورزی پارامترهای موثری هستند، گفت: بهره وری مناسب از آب و خا ک در این بخش نقش حاکمیتی دارد.
ایجاد سازه ها بدون توجه به مسایل زیست محیطی و توان کشور
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دورانی در کشور حاکم شد که کسی به مسایل غیرسازه ای فکر نمی کرد، گفت: شاید در آن دوران ایجاد سازه های سدی مورد نیاز بود ولی ساخت این سازه ها بدون توجه به مسائل زیست محیطی و پایداری سرزمین مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کرده است.
وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم برای خاک مشکلی همچون آب رخ ندهد، ادامه داد: خیلی تلاش کردیم که ردپایی از خاک در برنامه ششم داشته باشیم ولی در سال 96 هیچ اعتباری برای آن تخصیص نیافته است.
اکبری در ادامه به برنامه های پیش رو اشاره کرد و افزود: باید به بحث خاک، قنوات، آب بندان ها و شالیزارهای شمال کشور پرداخت زیرا وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد بحث کشت برنج را فقط در دو استان گیلان و مازندران متمرکز کند که باید زیرساخت های آن آماده شود که اگر این کار انجام نشود ممکن است امنیت تامین برنج به خطر بیفتد.
جایگاه ضعیف ایران در مجامع جهانی در موضوع آب و خاک
اکبری جایگاه ایران در مجامع جهانی در موضوع آب و خاک را ضعیف دانست و اظهار کرد: البته در موضوع آب جایگاه بهتری داریم ولی اکنون 2 قرارداد با فائو امضا کرده ایم که یکی با مبلغ 10 میلیون دلار و دیگری 500 هزار دلار است که مشترک بین 8 کشور همچون عراق، تونس، مصر و ایران است که نخستین جلسه آن در مصر برگزار شد.
وی تاکید کرد که باید تلاش کنیم حضور و جایگاهمان را در مجامع علمی جهان قوی تر کنیم به طوری که اکنون در موضوع سیمیت (کشت گندم و ذرت) جزو 3 کشور اول شامل ترکیه، مکزیک و ایران هستیم و برای ما مهم است که در یک مجمع و مرکزتحقیقاتی جهانی با این وسعت حضور داشته باشیم.
وی با بیان اینکه باید زیرساخت ها در بحث خاک را آماده کنیم، گفت: باید ساختارمان در معاونت آب و خاک را قوی تر کرده و یک مرکز خاک ایجاد کنیم و در استان ها نیز آب و خاک به معاونت ارتقا یابد و مدیریت خاک را نیز در استان ها ایجاد کنیم تا این موضوع قوی تر شود.
وی افزود: همچنین باید بر روی نقشه های خاک شناسی مدیریت پذیر در کشور کار کنیم به رغم اینکه کارهای پراکنده توسط وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو انجام شده ولی بیشتر مطالعات خاک مطالعات نیمه تفضیلی بوده و نباید به چند کار تحقیقاتی اکتفا کنیم و باید به سمت زیرساخت ها برویم یعنی نقشه کربن خاک کشور را تهیه کنیم و ببنیم کجا مشکل دارد، متاثر از چیست و در کدام اقلیم است.
تحقیق بر روی آلودگی های نوظهور خاک
معاون وزیر جهاد کشاورزی یکی از برنامه های تحقیقی درجهان را بررسی آلودگی های نوظهور خاک دانست و گفت: این آلودگی متاثر از نانوذرات است که درمورد آن فکر نشده و در برنامه های ما نیست ولی دنیا بر روی آن کار می کند.
وی افزود: اکنون در موضوع خاک مشکل جدی داریم لیکن فقط به موضوع آب و مسائل اجتماعی و سیاسی آن می پردازیم و باید پیش از آن نگاهمان به خاک متمرکز شود تا آسیب ها به حداقل برسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا