خطر انقراض گونه ها در کدام قاره ها بیشتر است؟

به طور کلی، مطالعات با در نظر گرفتن وضع کنونی نشان میدهند 3 درصد گونه های حیوانی در حال انقراض هستند.

در صورتی که شرایط حال حاضر باقی بماند، اگر درجه حرارت کره زمین 3 درجه دیگر افزایش یابد، خطر انقراض 8.5 درصد جانداران را تهدید می کند این در حالی است که براساس پیش بینی ها، درجه حرارت کره زمین تا سال 2100،  افزایش 4.3 درجه ای را تجربه می کند که به معنای انقراض 16 درصد جانداران است.

مارک اوربن Mark Urban ، استاد محیط زیست و زیست شناسی، براساس آخرین مطالعات اعلام کرد با ثابت ماندن وضعیت فعلی آب و هوایی و افزایش درجه حرارت کره زمین در آینده خطر انقراض یکی از شش گونه جانداران را تهدید می کند.

این پژوهش با عنوان "رشد سرعت خطر انقراض" به وسیله تغییرات آب و هوایی در مجله علوم به چاپ رسیده است.

براساس مطالعات انجام گرفته در کشور های اروپایی و آمریکا شمالی، کشور های استرالیا، نیوزلند و آمریکا جنوبی در معرض بیشترین خطر انقراض هستند. طیف آب و هوایی کم و همچنین گونه های کم جانوری در این مناطق ، جانداران را در برابر تغییرات بسیار ضعیف کرده است به همین خاطر احتمال انقراض در این کشورها بیشتر از دیگر جاهای جهان است. به عنوان مثال دوزیستان و خزندگان 6 درصد بیش از دیگر جانداران در معرض خطر انقراض هستند.

بدون شک، از طرفی دیگر گونه های دیگر جانوری هستند که در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت می کنند و به هیچ عنوان انقراض آن ها را تهدید نمی کند. ولی تغییرات شدید آب و هوایی می تواند تغییری در فراوانی، نحوه توزیع و رفتار با دیگر گونه ها ایجاد کند و نیز ممکن است اثرات پیش بینی نشده ای را بر روی اکوسیستم، رشد دانه ها و انتقال بیماری بگذارد.

دکتر اوربن در نهایت گفت: پیش بینی آینده تغییرات، کار بسیار دشواری است ولی تنها یک چیز مهم است و آن هم زنده ماندن میلیون ها گونه جانوری که هیچ کدام به همدیگر شبیه نیستند.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا