اینتل اولین درایو جامد ‌SSD اوپتان را برای رایانه‌های رومیزی ارائه کرد

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،جولای سال ۲۰۱۵ بود که شرکت اینتل فناوری حافظه‌ جدیدی با نام Optane Memory را معرفی کرد. با استفاده از این فناوری می‌توان سرعت حافظه‌های HDD را حتی فراتر از سرعت حافظه‌های SSD بالا برد. در سال‌های اخیر یکی از اصلی‌ترین مشخصه های تعیین سرعت عملکرد کامپیوترها نوع حافظه‌ اصلی بوده که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربران همواره با دو گزینه‌ اصلی حافظه‌های HDD و SSD روبه‌رو هستند که هر یک مزایایی دارد. هارددیسک‌های (HDD) معمولی قیمت ارزان‌تری دارند، ولی سرعت عملکرد آن‌ها به‌مراتب کمتر است؛ اما در مقابل، حافظه‌های SSD در کنار سرعت بالا و وزن کمتر، قیمت بالاتری دارند.

یکی از تصمیمات اصلی کاربران رایانه‌ شخصی در سال‌های اخیر، انتخاب بین سرعت و قیمت پرداختی بوده است؛ اما به نظر می‌رسد اینتل راه سوم و بهتری برای تصمیم‌گیری پیدا کرده است. این کمپانی مدعی است که با فناوری جدید حافظه‌ با نام Optane Memory دیگر نیازی به فدا کردن سرعت به دلیل قیمت نیست. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط اینتل، با حافظه‌ Optane می‌توان سرعت حافظه‌های HDD را به اندازه‌ی SSD بالا برد.

بنابر اطلاعات ارائه‌شده توسط اینتل، حافظه‌ اُپتان تکنولوژی جدیدی از حافظه را معرفی می‌کند. حافظه‌های اُپتان مبتنی بر معماری ۳D Xpoint Memory است که اینتل در جولای ۲۰۱۵ معرفی کرد. این حافظه سرعتی برابر حافظه‌های DRAM دارد، حال آنکه می‌تواند اطلاعات را همچون حافظه‌های NAND در خود ذخیره کند. معماری ۳D Xpoint حافظه‌ اُپتان را باید حافظه‌ای از نوع DRAM با قابلیت غیرفرار خواند که از دیرباز یکی از اهداف توسعه‌دهندگان بوده است. اطلاعات ارائه‌شده توسط اینتل نشان از این دارند که حافظه‌ اُپتان در کنار حافظه DRAM کامپیوتر قرار می‌گیرد و از این طریق، سرعت عملکرد رایانه به طرز خارق‌العاده‌ای افزایش پیدا می‌کند؛ به‌طوری‌ که اینتل مدعی است سرعت روشن شدن رایانه تا دو برابر، اجرای مرورگرها تا پنج برابر و بازی‌ها تا ۶۷ درصد در مقایسه با رایانه‌ای که از حافظه‌ اُپتان بهره نمی‌برد، بهبود پیدا می‌کند.

برای استفاده از حافظه‌ اُپتان نیازی به تغییر سایر ماژول‌های موجود در رایانه نیست و در واقع این حافظه از طریق مادربرد به رایانه اضافه می‌شود. حافظه‌ اُپتان بین پردازنده و حافظه‌ HDD قرار می‌گیرد و در آن اطلاعاتی که کاربر بیشتر به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کند، به‌صورت خودکار ذخیره می‌شود که البته برخلاف حافظه‌ رم، پس از بستن برنامه یا خاموش کردن رایانه، اطلاعات پاک نمی‌شود. با وجود ذخیره‌ اطلاعات، در صورتی که این ماژول دچار نقص فنی شود، اطلاعات از دست نخواهد رفت و در واقع حذف این ماژول نیز تأثیری در حذف اطلاعات ندارد.

درایو جامد ‌SSD اوپتان

اینتل اعلام کرده است که در مرحله‌ اول، حافظه‌ اُپتان در کامپیوترهای دسکتاپ و کنار پردازنده‌ کبی لیک عرضه خواهد شد که می‌توان از آن‌ها در مادربردهای Optane memory ready استفاده کرد. به نظر می‌رسد اینتل در اشاعه‌ این فناوری جدی است؛ چراکه تمام مادربردها با پشتیبانی از تراشه‌های کبی لیک از حافظه‌ اپتان نیز پشتیبانی خواهند کرد. انتظار می‌رود اواخر سال جاری میلادی شاهد عرضه‌ اپتان برای لپ‌تاپ‌ نیز باشیم.

شرکت اینتل با ارائه‌ Optane SSD 900P اولین درایو جامد ‌SSD اوپتان و پرسرعت خود را برای رایانه‌های رومیزی ارائه کرد. درایو حالت جامد جدید اینتل با عنوان Optan SSD 900P series برای رایانه‌های رومیزی طراحی شده است و به گفته‌ این شرکت تا چهار برابر سریع‌تر از اکثر درایوهای جامد موجود در بازار عمل می‌کند و ۲۲ برابر عمر طولانی‌تری نسبت به آنها دارد.

البته این قابلیت‌ها ارزان به دست نمی‌آیند؛ یک درایو جامد اپتان ۹۰۰P با ۲۸۰ گیگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی ۳۸۹ دلار برای شما هزینه در بر خواهد داشت. قیمت نسخه‌ی ۴۸۰ گیگابایتی نیز ۵۹۹ دلار عنوان شده است.

درایو جامد ‌SSD اوپتان جدید بر پایه‌ فناوری ۳D Xpoint ساخته شده‌ است. این فناوری در اصل نوعی حافظه‌ غیرفرار است که عملکردی مابین رم و حافظه‌ ذخیره‌سازی دارد. در ورطه‌ عمل، درایوهای جامد اپتان اینتل واقعا رقابتی با رم ندارند؛ بنابراین بعید است که در آینده‌ نزدیک جایگزین DRAM یا SDRAM شوند؛ اما، بررسی‌های زودهنگام درایو جامد جدید یعنی اپتان ۹۰۰P نشان می‌دهند که این درایو در سرعت خواندن و نوشتن از حافظه‌ حالت جامد nand پیشی می‌گیرد.

اینتل چند سالی است که روی اپتان و فناوری ۳D Xpoint کار می‌کند؛ اما این اولین SSD از این شرکت است که می‌تواند در رایانه‌های رومیزی کاربران جایگزین درایو سخت یا درایو حالت جامد شود.

پیش از این، اینتل درایواهای جامدی را برای استفاده در دیتاسنترها ارائه کرده بود. همچنین، محصول پایین‌رده‌ی OptaneMemory را با حافظه‌های کش ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی عرضه کرده بود. این محصول در کنار درایوهای سخت قرار می‌گیرد و برای بالا بردن سرعت عملکرد رایانه‌های شخصی به کار می‌رود.

اینتل قصد دارد این درایو جامد ‌SSD اوپتان جدید را در رویداد گیمینگ آلمان رونمایی کند. با توجه به اینکه این رویداد از نوع گیمینگ است باید انتظار داشته باشیم که این SSDها در رایانه‌های گران‌قیمتی به کار روند.

با این حال، اصولا فناوری‌هایی که ابتدا فقط در رایانه‌های پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرند، به مرور کاهش قیمت پیدا کرده و به محصولات ارزان‌قیمت نیز راه پیدا می‌کنند؛ بنابراین، می‌توان انتظار داشت که طی چند سال آینده حافظه‌ سه‌بعدی ایکس‌پوینت را در رایانه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر نیز ببینیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا