فلوشیپ رادیولوژی زنان در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی می‌شود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر حسن هاشمی در حاشیه کنفرانس سونوگرافی بارداری و اکوی قلب جنین که به مناسبت روز جهانی رادیولوژی در مرکز همایش های بین المللی رایزن در حال برگزاری است، ضمن تبریک این روز به جامعه بزرگ رادیولوژی اظهارداشت: پرتوشناسی یا رادیولوژی نام یک رشته از تخصص‌های پزشکی است که در این رشته از پرتو ایکس و دیگر اقسام امواج و پرتوها برای تشخیص و درمان بیماری و حالات غیر طبیعی کمک می‌شود.
وی افزود: در 8 نوامبر 1895، ویلهلم کنراد رونتگن، در حالی‌که مشغول تحقیق پیرامون خواص پرتو های کاتدی (همان الکترون ها) بود، به صورت کاملا اتفاقی ،متوجه نوعی پرتو در لامپ کاتدی شد که آن را پرتو ی مجهول یا پرتو x نامید که بعد ها به یاد رونتگن،به آن پرتو رونتگن نیز گفته شد. رونتگن تا 28 دسامبر 1895 خواص این اشعه را به طور کامل بررسی کرد و در مقاله ای دست نویس نتیجه ی آزمایشات خود را بیان کرد. نظر به برجسته بودن مقاله علمی او، اولین جایزه نوبل فیزیک در سال 1901 به ویلهلم کنراد رونتگن اعطا شد.
معاون آموزشی انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: سابقاً رادیولوژی (پرتوشناسی) اطلاق بر رشته‌ای می‌شد که در آن از روش‌های پرتوی یونیزان استفاده می‌شد. اما امروزه رادیولوژی علوم تصویری غیر پرتوی مثل ام آر آی و سونوگرافی را نیز شامل می‌شود.
هاشمی افزود: رادیولوژی ابتدا فقط جهت بررسی استخوان‌ها استفاده می‌شد ولی پس از آن با کشف ماده حاجب امکان تصویربرداری از کلیه، کبد و سایر اندام‌ها نیز محقق شد. پس از ان با استفاده از کامپیوتر امکان سی تی اسکن فراهم و بعد امواج فراصوت نیز به این عرصه ورود یافت.
وی افزود: در سال 1369 ام آر آی در ایران استفاده شد که امروز تصویربرداری مولکولی توسط این روش قابلیت انجام دارد و حتی با استفاده از آن می‌توان نوع پاتولوژی را مشخص کرد.
رئیس هیأت بورد رادیولوژی کشور با اشاره به فعالیت انجمن رادیولوژی ایران گفت: این انجمن با برگزاری کارگاه آموزشی و بازآموزی همچنین کنگره سالیانه سعی داشته در جهت به روز کردن اطلاعات همکاران گام بردارد و آنها را بر اساس دانش روز توانمند سازد.
هاشمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شدیدا نیاز به راه اندازی فلوشیپ در شاخه‌های مختلف رادیولوژی هستیم، افزود: در جوامع امروز علم رادیولوژی علم عمومی نیست بلکه به عنوان یک رشته فوق تخصصی تقسیم بندی می‌شود لذا باید به سمت فوق تخصصی شدن پیش رویم.
معاون آموزشی انجمن رادیولوژی ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها در دو شاخه اینترونشنال جنرال و نوروسکولار فلوشیپ داریم و رادیولوژی زنان( برای بررسی سینه، بارداری و…) نیز مصوب وزارت بهداشت است و بزودی در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا