آزمایشگاه ها با کنترل سنتی و دستی کیفیت خدمات خود را حفظ کرده اند

علی صادقی تبار در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: یکی از عناصر مهم و موثر در حفظ کیفیت مناسب خدمات آزمایشگاهی، تجهیزات است اما نمی توان گفت حالا که آزمایشگاه ها امکانات پیشرفته ندارند، کیفیت خدمات آنها پایین است و تنها با وجود تجهیزات پیشرفته کیفیت خدمات آنها بالا می رود. 

وی افزود: همه آزمایشگاه ها تجهیزات دارند اما بدیهی است وقتی اقتصاد آزمایشگاه نامتعادل است و درآمد مناسبی ندارد که بتواند بخشی از آن را صرف به روز کردن تجهیزات کند، استفاده از دستگاه های قدیمی و مستهلک روی کیفیت آزمایش ها تاثیر می گذارد. 

صادقی تبار، با بیان اینکه در چنین شرایطی آزمایشگاه ها با فرایندهای کنترل کیفیت این کمبودها را جبران می کنند، افزود: آزمایشگاه ها در انجام آزمایش های روزانه خود موظفند اقداماتی انجام دهند تا مطمئن شوند آزمایش های انجام شده، استاندارد است. 

وی گفت: در دستگاه های پیشرفته سیستم های اتوماسیون این کیفیت را دارند که با هزینه بسیار کم و کنترل های ساده تر کنترل آزمایش ها را انجام دهند اما در آزمایش هایی که از دستگاه های قدیمی استفاده می شود، باید با صرف نیروی انسانی و وقت بیشتر و مواد گران قیمت، این کنترل کیفی را انجام داد.

صادقی تبار ادامه داد: درحال حاضر بسیاری از آزمایشگاه های کشور از این طریق و به صورت دستی و سنتی این کنترل ها را انجام می دهند. 

وی تاکید کرد: با این حال نمی توان گفت کیفیت آزمایش ها پایین است؛ آزمایشگاه ها باید حداقل های کیفی را تحت عنوان استاندارد رعایت کنند و در صورتی که این استانداردها در آزمایشگاه ها رعایت نشود، فعالیت آنها متوقف می شود. 

صادقی تبار خاطرنشان کرد: معاونت های درمان دانشگاه ها که زیرنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کنند و انجمن های علمی، نهادهای ناظر بر کیفیت خدمات آزمایشگاه ها هستند و بر عملکرد آنها نظارت دارند. 

وی گفت: آزمایشگاه ها به واسطه این نهادها کنترل می شوند و چنانچه کیفیت آنها مناسب نباشد، فعالیت آن متوقف می شود. بنابراین آزمایشگاه ها باید به لحاظ کیفیت در شرایط استاندارد باشند تا بتوانند فعالیت کنند. 

صادقی تبار ادامه داد: در صورتی که تجهیزات به روز شود و تکنولوژی های نوین تولید شده در دنیا وارد کشور شود، کیفیت خدمات بهبود و افزایش می یابد. 

عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران تاکید کرد: ما باید همانند کشورهای پیشرفته دنیا از این تجهیزات پیشرفته بهره مند شویم و سیستم های جدید که با فرایندهای پیشرفته کنترل کیفی را انجام می دهند، وارد کشور شوند. 

** تعرفه های نامناسب خدمات آزمایشگاهی/ لزوم سه برابر شدن تعرفه ها 

صادقی تبار با نامناسب دانستن تعرفه های آزمایشگاهی گفت: در هیچ کجای دنیا هزینه یا تعرفه انجام آزمایش ها مانند کشور ما نیست؛ این درحالی است که در همه کشورها از همان ابزار و لوازمی استفاده می شود که در کشور ما استفاده می شود. یعنی برای انجام آزمایش ها لازم است دستگاه، مواد آزمایشگاهی و نیروی انسانی فراهم باشد. 

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا قیمت انجام یک آزمایش خاص در مقایسه با ایران بالغ بر 10 تا 15 برابر است اما تنها در کشور ما این قیمت ها بسیار پایین تر از حد معقول تعیین شده است. 

صادقی تبار گفت: باید از تکنولوژی های نوین دنیا همانطور که در بخش خودرو و مسکن بهره مند می شویم، در خدمات پزشکی نیز بهره مند شویم و شایسته نیست دستگاه های دست دوم آزمایشگاهی کشورهای اروپایی که 10 سال پیش از رده خارج شده وارد کشور ما شود و از آن استفاده کنیم. 

وی علت کمبود تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در کشور را سرانه پایین درمان عنوان کرد و افزود: در همه قسمت های جامعه هزینه واقعی هر خدمت تعیین می شود اما در بخش بهداشت و درمان اینگونه نیست. 

صادقی تبار گفت: همانطور که هزینه تمام خدمات در کشور افزایش می یابد، لازم است تعرفه خدمات آزمایشگاهی نیز متناسب با هزینه ها افزایش یابد. 

وی با بیان اینکه تعرفه تعیین شده برای خدمات آزمایشگاهی بسیار پایین است، افزود: بر اساس نتایج بررسی های انجام شده، برای واقعی شدن تعرفه های خدمات آزمایشگاهی باید این تعرفه ها حداقل سه برابر شود تا آزمایشگاه ها بتوانند دستگاه های پیشرفته دارای تکنولوژی روز دنیا و کیت ها و محصولات با کیفیت را خریداری کنند. 

صادقی تبار اظهار کرد: برخلاف سایر رشته های پزشکی که تعرفه های آنها در سال 1393 به حق چند برابر شد، در بخش آزمایشگاه تعرفه ها تنها چند درصد افزایش یافت و حتی همین تعرفه پایین نیز هنوز اجرایی نشده است. 

وی گفت: تعرفه های آزمایشگاهی در سال 93 قرار بود حدود 35 درصد افزایش یابد اما آزمایشگاه ها هنوز با تعرفه سال 92 ارایه خدمات می کنند درحالی که این تعرفه ها باید از مهر ماه سال گذشته اجرایی می شد. 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا