خورشید کجا می‌تابد؟

در اين راستا مجموعاً تعداد 595 بانك اطلاعاتی در دو حوزه انرژی خورشيد و پارامترهای مهم آب و هوائی ايران در بازه‌های زمانی ماهيانه، فصلی و سالانه تهيه شده است. در بخش انرژی خورشيدی در 217 ايستگاه سـينوپتيك سـازمان هواشناسی كشور و براساس داده‌های اندازه‌گيری‌شده مورد نياز، محاسبات انرژی خورشيدی انجام شده و در 81 نقطه مكمل، ميانيابی اطلاعات صورت پذيرفته و در بخش آب و هوائی نيز از اطلاعات اندازه‌گيری‌شده در ايسـتگاه‌های يادشده و ميانيابی داده‌ها درنقاط مكمل بهره‌برداری شده است. در مجموع، 595 نقشه در محيط نرم‌افزار ArcGIS شامل پارامترهای زير تهيه شده است:

  1. انرژی تابش خورشيد بر سطح زمين (تابش مستقیم عمـودی، تـابش مسـتقيم، تـابش پراكنده، تابش كل بر سطح افقی در شرايط آسمان صاف (بدون ابر) و واقعی، نسبت انرژی تابش پراكنـده بـه كل)
  2.  انرژی دريافتی و توليدی توسط سيستم‌های خورشيدی (شامل انرژی خورشيدی دريافتی توسط صفحات تخـت در زوايـای مختلف، انرژی توليدی از يك نوع آبگرمكن خورشيدی، انرژی ورودی و توليدی يك نوع پانل فتوولتائيك دروضعيت‌های متفاوت، انرژی دريافتی و توليدی يك نمونه ازگردآورهای سهموی خطی و نقطه‌ای با حالات مختلف رديابی)
  3. پارامترهای هواشناسی (ساعات آفتابی، دماهای متوسط، بيشينه و كمينه، رطوبت نسبی، سرعت باد در ارتفـاع 10 متری زمين و بارش) 

   اطلس جامع انرژی خورشيدی ايران بر اساس مدل تابشی NRI و بر مبنای بانك اطلاعاتی217 ايستگاه سـينوپتيك سـازمان هواشناسی و 81 نقطـه مكمـل (ميانيابی شده) تهيه شده است. اين اطلـس در بازه‌های زمانی ماهيانه، فصلی و ساليانه تهيه شده و دارای 476 لايه اطلاعاتی مربوط به پارامترهای انرژی خورشيدی و 119 لايه اطلاعاتی در خصوص پارامترهای آب و هوايی مهم در محيط GIS است. اطلس انـرژی خورشـيدی ايـران دارای كاربردهـای متعددی در حوزه‌های صـنعت بـرق (امكـان‌سـنجی احداث نيروگاه‌های خورشيدی و توليد پراكنده)، ساختمان (تخمين بار حرارتی و برودتی و امكان‌سنجی تأمين آبگرم خورشيدی)، هواشناسی و ساير بخش‌های مرتبط است.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا