کسب رتبه 27 جهانی ایران در مجموع تولیدات شیلاتی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،دکتر حسن صالحی روز دوشنبه، 8 آبان ماه در اولین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی غرب آسیا با بیان اینکه شیلات به عنوان یکی از بخش‌های مهم کشاورزی جایگاه ارزشمندی از نظر تامین امنیت غذایی جامعه دارد، افزود: دستیابی به این مهم از طریق بهره‌برداری از ذخایر آبزی آب‌های ساحلی و بین‌المللی و همچنین آبزی‌پروری در آب‌های داخلی و دریا صورت می‌پذیرد. از این رو در برنامه‌های  5 ساله افزایش تولید مواد پروتئینی آبزیان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اهمیت ارزش غذایی آبزیان، خاطر نشان کرد:  اگر چه ممکن است سهم شیلات در تولیدات بخش کشاورزی به لحاظ کمی چشم‌گیر نباشد، اما این تولیدات از نظر ارزش غذایی و اقتصادی از رتبه‌های بالایی برخوردار است. چرا که منابع غذایی دریایی دارای تمامی اسیدهای آمینه ضروری بزرگسالان و کودکان و همچنین دارای اسیدهای چرب غیر اشباع است.

صالحی ادامه داد:‌ بر این اساس تلاش شده است تا با بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود نقش بسزایی در تامین پروتئین سفید کشور ایفا کنند، به طوری که میزان سرانه مصرف از یک کیلوگرم در سال 1357 به حدود 11 کیلوگرم در سال 95 رسیده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که راپورت‌های سازمان شیلات ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در بازه زمانی تا حدودی متفاوت بوده است، به طوری که در سال‌های 57 تا 67 عمدتا صرف شناسایی شرایط گذشته و برنامه‌ریزی برای اصلاح‌های ساختاری بوده است و از سال 67 تا 77 اقدام به شناخت پتانسیل‌های سازمانی و ایجاد تشکلات تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری شده است.

رییس سازمان شیلات ایران فعالیت این سازمان را در دو حوزه آبزی پروری با تاکید بر پرورش ماهی در قفس و بهره‌برداری از منابع آب‌های آزاد اقیانوسی دانست و ادامه داد: بر اساس این روند این سازمان با انجام سرمایه‌گذاری‌های انبوه، ایجاد زیرساخت‌ها و هدایت مردم به سمت تولید آبزیان و مصرف آن، رویکرد افزایش تولیدات آبزیان حاصل از صید و آبزی‌پروری افزایش چشم‌گیری داشته است.

صالحی با تاکید بر اینکه امروزه جایگاه شیلات ایران در بین کشورهای جهان در حد قابل قبولی قرار دارد، اظهار کرد: بر اساس آمار سال 2015 فائو ایران در مجموع تولیدات شیلاتی در رتبه 27 جهان، در تولید آبزی‌پروری رتبه 19، در بخش صید رتبه 29 و در تجارت آبزیان به لحاظ مقدار و ارزش رتبه 71 جهانی را کسب کرده است.

وی تاکید کرد: در این راستا شاخص‌های کمی هدف‌گذاری شده برای سازمان شیلات حدود 22 فاکتور مختلف است که مبنای شاخص‌های ارزیابی عملکرد در طول برنامه ششم توسعه احصا شده است، ضمن آن‌که اجزای شاخص‌های کمی ذکر شده در تولیدات صید و آبزی‌پروری از منابع از قبیل آب، غذا، بچه‌ماهیان و لارو، تجهیزات و پوشش گونه‌ای، منابع مالی اعم از سرمایه‌گذاری، تسهیلات و منابع درآمدی تا سال 99 پیش‌بینی شده است.

رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به اهداف این سازمان در طول برنامه ششم توضیح داد: آبزی پروری با پرورش در قفس، آبزی پروری در آب شور و لب شور، پروش ماهیان در استخرهای آب کشاورزی، صید در آب‌های دور و بین‌المللی، کاهش ضایعات در مراحل مختلف صید، عمل‌آوری، حذف روش‌های صید مخرب و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از جمله اهداف این سازمان در برنامه ششم توسعه است.

وی توسعه فرصت‌های شغلی را از دیگر اهداف این سازمان در برنامه ششم توسعه ذکر کرد و ادامه داد: علاوه بر آن برنامه‌هایی برای توسعه صادرات  آبزیان توام با بهبود کیفیت و افزایش ارزآوری را در طول برنامه ششم در دستور کار داریم، علاوه بر آن زمینه‌هایی برای توسعه تحقیقات کاربردی در زمینه صید فراهم خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا