پیشروی باکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیک از مزارع به بیمارستانها

شاید هیچگاه تا این حد هشدارهای جدی برای انجام اقدامات لازم درخصوص افزایش تأثیرگذاری آنتی بیوتیکها داده نشده باشد. سازمان بهداشت جهانی به تازگی زنگ خطری را به صدا درآورده که بر اساس آن از دولتها خواسته شده که بهترین اقدامات ممکن را برای نجات آنتی بیوتیکها در آینده از هم اکنون انجام دهند.

در همین حال بسیاری از کارشناسان امور بهداشتی در کشورهای مختلف جهان دولتهایشان را به دلیل اینکه در این فرآیند چندان موفق نبوده اند مورد انتقاد قرار می دهند.

دانشمندان علوم پزشکی با اشاره به این واقعیت که دو صنعت بزرگ دنیا یعنی تأمین سلامت مردم و کشاورزی، به شدت تحت تأثیر افزایش مقاومت باکتریها در برابر آنتی بیوتیکها قرار گرفته اند هشدار می دهند که در این دو عرصه به طرز گسترده و در بسیاری از موارد خارج از حد نیاز از آنتی بیوتیکها استفاده شده است.

در این میان مطالعاتی انجام شده که نشان می دهد بسیاری از باکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیکها به تدریج از اراضی کشاورزی وارد زندگی روزمره مردم می شوند.

به عنوان مثال در سال 2009 مشخص شد که زنجیره ای بیماریزا به نام Staphylococcus aureus که در حیوانات ساکن است در بخشهایی از مناطق مسکونی منتهن آمریکا مشاهده شد و جالب اینکه منبع این عامل باکتریایی نزدیک به 2400 کیلومتر آن طرف تر یعنی جمهوری دومنیکن بوده است.

دانشمندان علوم پزشکی معتقدند افزایش مقاومت باکتریها در برابر آنتی بیوتیکها فرآیندی اجتناب ناپذیر است اما باید به این واقعیت توجه داشت که استفاده از آنتی بیوتیک باید آخرین اقدام در یک فرآیند درمانی باشد تا بدین ترتیب مقاومت در برابر آن به تأخیر بیفتد.