گوشی‏​های هوشمند در نقش سیستم‏​های هشداردهنده زلزله

امروزه گوشی‏های هوشمند نقش بسزایی در زندگی ما ایفا می‏ کنند. علاوه بر کاربری‏های اولیه گوشی تلفن‌همراه اعم از انتقال صوت و تصویر و…، اکنون می‏ توان صدها برنامه کاربردی روی آنها نصب کرد که در درک و آگاهی از علوم و فنون مختلف که از دامنه اطلاعات افراد عادی خارج است، تأثیر دارد.

ازآن جمله می‏ توان به امکان پیش بینی زمین لرزه به عنوان یکی از چالش های مهم دنیای علم اشاره کرد. این بحثی است که با بروز زلزله اخیر در نپال دوباره در محافل علمی داغ شده است.

گوشی‏های هوشمند می‏ توانند به عنوان یک سیستم هشداردهنده اولیه برای زمین لرزه‏ های بزرگ عمل کنند. با ترکیب سنسورهای موجود در گوشی‏های هوشمند و دستگاه‏های مشابه می‏ توان سیستم‏های هشداردهنده زمین لرزه اولیه را ساخت. این فناوری در نواحی ای به کار می‏ رود که دسترسی به دستگاه‏های هشداردهنده زمین لرزه وجود ندارد یا حداقل به سیستم‏های موجود در آن ناحیه کمک خواهد کرد. با وجود دقت کمتری که سامانه موقعیت یاب (جی.پی.اس) گوشی های هوشمند نسبت به دستگاه های موقعیت یاب اصلی دارند، گوشی های هوشمند می‏توانند حرکات دائمی زمین ( جابه جایی) را که با حرکت گسل‏ ها در یک زلزله بزرگ به وجود می‏ آیند، شناسایی کنند. این سیستم به گونه‏ ای طراحی شده که بسرعت حرکات زمین را شناسایی کرده و قبل از این که کاربر گوشی های هوشمند حرکت زمین را احساس کند، هشدارهای لازم را می‏ دهد. با این که بیشتر جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که در معرض آسیب‏های ناشی از زلزله هستند، سیستم‏های ای. ای. دبلیو (هشداردهنده اولیه زلزله) فقط در کشور‏های خاصی مانند ژاپن و مکزیک راه‏ اندازی شده ‏اند. هزینه بالای ساخت شبکه‏ های بازبینی و کنترل علمی هشدارهای مربوط به زلزله موجب شده مردم بسیاری از کشورهای جهان از دریافت این خدمات محروم باشند.

استفاده از گوشی‏های هوشمند به عنوان شبکه ای از سنسور توزیع شده، مجموعه ای از اطلاعات آماری را تهیه می کند که با استفاده از دستگاه‏های غیردقیق به دست آمده است. حجم زیاد این اطلاعات به ایجاد اندازه‏ گیری‏های دقیق‏ تر و کاربردپذیرتر در نواحی ای که به شبکه دستگاه‏های علمی دقیق دسترسی ندارند، کمک می ‏کند. در آینده نزدیک این فناوری می‏ تواند برای زمین لرزه‏ های بزرگ، تصویری فوری و با وضوح بالا تهیه کند که اطلاعات آن برای هشدار اولیه و نجات جان انسان‏ها از طریق در نظر گرفتن تدابیر لازم قبل از وقوع زمین لرزه کافی خواهد بود.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا