پرشتاب ترین وچالش برانگیزترین فناوری های مدرن شده کدامند؟

نشست اول به موضوع حساس و کلیدی گزارشگری سلامت، بیماری ها و داروها می پرداخت. نشست دوم میزگردی با حضور دو نویسنده کتاب های علمی پرفروش فهرست نیویورک تایمز، استیو سیلبرمن و اد یانگ بود. در این نشست این نویسندگان علم به تشریح تفاوت تولید محتوا برای مقاله های علمی و کتاب پرداختند و از نخستین تجربه های خود در دنیای نویسندگی کتاب های علمی و همچنین مراحل پیش رو در این مسیر گفتند.
دایناسورهای آمریکای جنوبی، معنی آمار در کشفیات و یافته های علمی، بیماری های همه گیر، اهمیت داده سنجی و صحت سنجی داده ها در عصر اخبار دروغ ، مواجهه با داده های متناقض، مهم ترین سوال های پیش روی ستاره شناسی در سال های پیش رو، گزارشگری از واکسیناسیون، نابرابری اقتصادی ناشی از تغییرات اقلیم، معیارهای اخلاقی در گزارشگری از بحران های جهانی، نقش روزنامه نگاران علمی در دنیای امروز، پوشش رویدادهای علمی در جوامع بومی، مقاومت های انتی بیوتیکی ، نوآوری هایی برای توسعه و روزنامه نگاری علم فراسوی مرزها عناوین نشست های تخصصی روز دوم این نشست بودند.
در یکی از نشست های ویژه این روز که به مدیریت کارل زیمر نویسنده برجسته علم نیویورک تایمز برگزار شد، روزنامه نگارانی از سراسر جهان به بیان چالش های گزارشگری در زمینه فناوری تازه و نوین CRISPR-Cas9 پرداختند. این فناوری از سال 2015 تاکنون تبدیل به یکی از پرشتاب ترین و چالش برانگیزترین فناوری های مدرن شده است که نه تنها امکان بالقوه در حوزه های متعددی را ایجاد کرده است که بحث های اخلاقی و اقتصادی پیچیده ای را باز کرده است.
نشست پایانی روز دوم به داستان روزنامه نگاران در کشورهای غیردموکراتیک و مساله شبه علم اختصاص داشت. روزنامه نگارانی از مصر، کوستاریکا، اندونزی، برزیل و آفریقای جنوبی از تجربیات خود در مواجهه با داستان هایی گفتند که پوشش آنها با چالش های فراوانی همراه بوده است.
در حاشیه این کنفرانس نمایشگاهی با حضور نهادها، سازمان های علمی، دانشگاه ها و پژوهشگاهها برگزار شده است.

گزارش از روز اول و روز دوم کنفرانس روزنامه نگاران علم را از دست ندهید.

 

گزارش: پوریا ناظمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا