نخستین شهروند رباتیک جهان در عربستان سعودی

عربستان سعودی در آستانه نشست طرح سرمایه گذاری آینده در ریاض به این ربات عنوان شهروندی کشور خود را اعطا کرد.

سوفیا توسط دیوید هانسون، بنیانگذار شرکت هانسون رباتیکس در هنگ کنگ ساخته شده که به ساخت ربات های دارای ظاهر و رفتار مشابه انسان معروف است. ظاهر سوفیا از روی آودری هپبورن، هنرپیشه آمریکایی ساخته شده است.

تصمیم عربستان برای اعطای عنوان شهروندی به یک ربات انسان نما با انتقادات زیادی در داخل این کشور مواجه شده که گفته اند این دستگاه دارای حقوق بیشتری نسبت به زنان و نیروی کار مهاجر در عربستان است.

در مراسم معرفی سوفیا، عربستان از برنامه های خود برای ساخت یک مادرشهر 500 میلیارد دلاری نیز رونمایی کرد.

این ربات در مصاحبه ای، نگرانی ها در مورد تهدید رباتهای هوشمند برای انسان را به سخره گرفت و بطور خاص به الون ماسک، میلیاردر شناخته شده در صنعت فناوری اشاره کرد که چندین بار در مورد این تهدیدات هشدار داده است.

سوفیا گفت: من از این وجه تمایز منحصربفرد بسیار مفتخرم. بودن در مقام نخستین ربات جهان که دارای حقوق شهروندی است بسیار تاریخی است.

این ربات در ادامه اظهار کرد: الون ماسک تو بیش از حد مطالعه داشتی و فیلم های هالیوودی زیادی تماشا کرده ای. نگران نباش. اگر با من مهربان باشی من نیز با تو مهربان خواهم بود. با من مانند یک سیستم ورودی خروجی هوشمند رفتار کن

البته اشاره بیشتری به جزئیات این شهروندی نشده است.

سوفیا در سال 2016 در پاسخ به سوال هانسون در فستیوال SXSW که از آن پرسیده بود: "آیا قصد نابودی بشریت را داری؟ لطفا بگو نه!" گفته بود بسیار خوب من بشریت را نابود خواهم کرد. البته این ربات در مراسم اخیر اظهار کرد که از هوش مصنوعی اش برای کمک به انسان استفاده خواهد کرد تا بهتر زندگی کند.

هانسون در آن زمان گفته بود سوفیا و امثال آن به کهنسالان در خانه های سالمندان کمک کرده و بازدیدکنندگان را برای پارکینگ و مراسم راهنمایی خواهند کرد.

سوفیا به زودی یک همدم به نام SoftBank از سوی سازندگان رباتیک دیگر خواهد شد که ربات فلفلی را در سال 2014 معرفی کرده بودند.

 

مترجم: سمانه سالاری

منبع: business insider

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا