تهیه نخستین نقشه سلول های زنده مغز انسان از ضایعات

این سلول های مجازی نه تنها شکل و آناتومی سلول های زنده، بلکه همچنین سیگنال های الکتریکی که تولید می کنند را نیز به نمایش گذاشته اند.

داده های جدید شامل ویژگی های الکتریکی حدود 300 نورون حیاتی است که از 36 بیمار و بازسازی های سه بعدی 100 سلول آن ها در کنار داده های بیان ژنی 16 هزار  نورن از سه بیمار دیگر بدست آمده اند.

این محققان به رهبری کریستوف کوخ، دانشمند ارشد و رئیس موسسه آلن به جمع آوری سلول های سالم از کورتکس مغز بیمارانی پرداختند که برای صرع یا تومور مغزی مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند.

کورتکس شامل بیرونی ترین لایه مغز است که مسئولیت هماهنگی درک، حافظه، تفکرات و هوشیاری را بر عهده دارد.

بافت های مورد آزمایش معمولا جزء ضایعات پزشکی محسوب می شوند، اما اکنون از آنها به عنوان منبعی منحصربفرد برای درک بهتر دانشمندان از مغز انسان استفاده شده است. دلیل این امر آن است که بیشتر بررسی های در مورد سلول های مغز انسان با استفاده از بافت های مرده انجام می شد و بسیاری دیگر بر سلول های بدست آمده از حیوانات آزمایشگاهی و بطور خاص موش ها تکیه داشتند.

یافته های جدید به دانشمندان کمک خواهد کرد تا اطلاعات دقیقتری از تفاوت مغز انسان با گونه های دیگر و همچنین تفاوت مغز بیمار با سالم بدست بیاورند.

چندی پیش موسسه  علوم مغز آلن یک کمک هزینه 100 میلیون دلاری از سازمان بهداشت آمریکا دریافت کرد. این کمک هزینه پنج ساله به موسسه، در گسترش تحقیقات بر روی انواع سلول های مغز موش و انسان کمک خواهد کرد.

نمونه بافت مغز

 

مترجم: سمانه سالاری

منبع: Nature

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا