همه تلاش ها برای توسعه مراکز علمی و تحقیقاتی متمرکز است

به گزارش ایرنا، رسول زرگرپور روز چهارشنبه در دیدار هیات کارشناسان اعزامی یونسکو برای ارزیابی فعالیت های مرکز منطقه ای توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد وابسته ، افزود: استان اصفهان محور توسعه خود را در پیشرفت علم و فناوری قرار داده است. 

وی با اشاره به تدوین برنامه دراز مدت برای استان اصفهان تصریح کرد: این برنامه در راستای تقویت صنعت گردشگری، توجه به مسائل فرهنگی و هنری و توسعه و ارتقای علم و فناوری اجرایی خواهد شد. 

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه برخی از استان ها صنعت و کشاورزی را محور توسعه خود قرار داده اند، اظهارکرد: اصفهان محور توسعه خود را ارتقای علم و فناوری قرارداده و به همین دلیل مجوز ایجاد کریدور علم و فناوری در این استان را به دست آورده است. 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه امکانات مرکز منطقه ای توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد وابسته به یونسکو (IRIS) در اصفهان، افزود: ساختمان جدید این مرکز در حال احداث است و اعتبارات و منابع مالی مشخصی برای رشد و توسعه این مرکز پیش بینی شده است. 

زرگرپور بااشاره به برگزاری همایش های بین المللی علمی با موضوعات متفاوت در اصفهان، گفت: مدیریت استان با رویکرد ارتقای علم و فناوری برگزاری این همایش ها و سمینارها را با جدیت حمایت کرده است.

استاندار اصفهان به جایگاه علمی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هنری اصفهان با برخورداری از سابقه پنج هزار ساله، وجود اندیشمندان برجسته، داشتن پنج دانشگاه با رتبه های ممتاز بین المللی، وجود 160 مرکز آموزش عالی با 330 هزار دانشجو ، سهم 15 درصدی در تولید ناخالص ملی و استقرار 10 درصد صنایع بزرگ کشور اشاره کرد و گفت: اقدام یونسکو در انتخاب اصفهان به عنوان محل استقرار مرکز منطقه ای توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد وابسته به یونسکو (IRIS) شایسته است. 

وی با اشاره به جایگاه علمی و اقتصادی کشور در منطقه خلیج فارس و آسیای مرکزی تصریح کرد: باتوجه به این شرایط برای ایجاد مرکز منطقه ای توسعه پارک علمی و تحقیقاتی در منطقه، هیچ کشوری شایسته تر از ایران و هیچ نقطه ای بهتر از اصفهان نیست. 

زرگرپور با بیان اینکه پیشرفت های حاصل شده در مرکز منطقه ای توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد وابسته به یونسکو در اصفهان، مشهود است، حمایت کامل استانداری از این مرکز را اعلام کرد. 

وی درعین حال اظهارکرد: انتظار است یونسکو ضمن ارزیابی عملکرد پنج سال گذشته مرکز IRIS در اصفهان ، این مرکز را برای ادامه فعالیت های خود مورد حمایت قرار دهد. 

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه مرکز بین المللی قنات و مرکز بین المللی آب شرب وابسته به یونسکو در ایران نیز پیش از این با عملی کردن تعهدات خود، کارنامه موفقی در سطح منطقه به جا گذاشته است، افزود: جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را عملیاتی می کند و درخصوص مرکز منطقه ای توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد وابسته به یونسکو در اصفهان نیز به تعهدات خود عمل کرده است. 

یوسلان نور سرپرست گروه کارشناسان یونسکو نیز در این دیدار هدف سفر این گروه به اصفهان را ارزیابی عملکرد مرکز منطقه ای توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد وابسته به یونسکو در اصفهان در پنج سال گذشته اعلام کرد و افزود: کارشناسان یونسکو در این سفر دستاوردهای این مرکز را مورد بررسی قرار می دهند.

وی با تقدیر از حمایت های استاندار اصفهان از این مرکز افزود: امید است این حمایت ها در آینده نیز استمرار یابد و این مرکز بتواند به معرفی بیش از پیش اصفهان در سطح بین الملل کمک کند. 

سرپرست گروه کارشناسان یونسکو با اشاره به اینکه مرکز منطقه ای توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد وابسته به یونسکو (IRIS) در اصفهان می تواند زمینه ارتباط این استان با سایر ملل را فراهم کند، ابراز امیدواری کرد با ایجاد این مرکز در اصفهان، کشورهای منطقه بتوانند از تجربیات ایران در ایجاد مراکز علمی ، تحقیقاتی و فناوری استفاده کنند. 

خانم جومای جزیزالله از نیجریه دیگر نماینده یونسکو هم در این دیدار ابراز امیدواری کرد که ارتباطات قوی بین ایران و نیجریه در همه زمینه ها وجود داشته باشد. 

وی با بیان اینکه علیه نیجریه و ایران تبلیغات منفی در سطح بین الملل انجام می شود، گفت: برخلاف این تبلیغات، دو کشور از شرایط خوبی برخوردارند و تبلیغاتی که علیه ایران در سطح بین الملل انجام می شود، دروغ است. 

مو، دیگر عضو گروه کارشناسان یونسکو از کشور چین نیز در این دیدار ایجاد مرکز یاد شده در اصفهان را زمینه ساز معرفی بیش از پیش این استان در سطح بین الملل دانست و تصریح کرد: مرکز منطقه ای توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد وابسته به یونسکو (IRIS) در اصفهان از پیشرفت های خوبی برخوردار شده است. 

وی با اشاره به اینکه این مرکز می تواند تجربیات خود را در زمینه علم و فناوری به دیگر کشورها منتقل کند، ابراز امیدواری کرد: ارتباط چین و ایران در این بخش توسعه یابد. 

سند همکاری برای تاسیس مرکز منطقه ای توسعه پارک­ها و مراکز رشد علم و فناوری (IRIS)زیر نظر یونسکو میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و سازمان یونسکو در سال 1389 در پاریس به امضا رسید. 

بر این اساس، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بعنوان محل استقرار این مرکز منطقه ای، با حمایت و پشتیبانی یونسکو به پیشبرد اهداف و توسعه پارک­های علم و فناوری در کشورهای منطقه کمک و با ظرفیت سازی لازم، زمینه توسعه و ایجاد پارک­های علم و فناوری را در این کشورها فراهم می­کند. 

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت اجرایی خود را از سال 1380 با هدف حمایت و هدایت شرکت های دانش بنیان آغاز کرد و اکنون نزدیک به 400شرکت دانش بنیان در این شهرک مستقر است. 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا