نتایج امیدوار کننده واکسن سرطان دهانه رحم

مقامات پزشکی استرالیا اعلام کردند که واکسن سرطان دهانه رحم میزان اختلالات سرطان زایی را در زنان به نصف کاهش می دهد . این مقامات اظهار داشتند که نتایج برنامه واکسیناسیون سراسری زنان زیر بیست سال کشور نشان می دهد که نرخ این اختلالات تا 50 درصد کاهش داشته است .

موسسه بهداشت و رفاه استرالیا AIHW (Australian Institute of Health and Welfare) در گزارشی رسمی که به تازگی  که منتشر شد ، اعلام کرد : از سال 2007 میلادی که این واکسن در استرالیا معرفی و مورد استفاده قرار گرفت، نرخ اختلالات سرطان دهانه رحم در زنان 20 تا 24 ساله 23 درصد کاهش پیدا کرده است .

استرالیا در حال اجرای برنامه واکسیناسیون مدارس در سراسر کشور برای ویروس پاپیلومای انسانی HPV (human papillomavirus) که بزرگترین عامل خطر برای ابتلای به سرطان دهانه رحم محسوب می شود ، است . در این طرح دختران دوازده ساله تحت پوشش این واکسیناسیون قرار می گیرند .

جاستین هاروی ( Justin Harvey) سخنگوی موسسه بهداشت و رفاه استرالیا AIHW در بیانیه ای اعلام کرد : بروز و ابتلای سرطان دهانه رحم و میزان مرگ و میر آن در استرالیا ، در پایین ترین حد خود در سال های 2012 و 2013 بوده به طوری که هفت مورد جدید در هر صد هزار نفر زن دیده شده و میزان مرگ و میر آنها دو نفر در هر صد هزار نفر زن بوده است .

او در ادامه یادآور شد که این کاهش شامل زنان بومی و جزیره نشینان تنگه Torres استرالیا نمی شود . برای زنان بومی میزان موارد جدید سرطان دهانه رحم دو برابر زنان غیر بومی بوده و میزان مرگ و میر آنها چهار برابر عنوان شده است .

قابل توجه است که داده های این پژوهش نشان می دهد که وضعیت اقتصادی – اجتماعی در روند افزایش این بیماری موثر است . به این معنا که نرخ رشد ابتلا به این بیماری در زنان مناطقی با پایین ترین وضعیت اقتصادی 52 درصد بوده در حالی که نرخ رشد ابتلا به این بیماری در بالاترین وضعیت اقتصادی- اجتماعی 64 درصد بوده است .

سرطان دهانه رحم در اثر عفونت ویروسی پایدار از جمله ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود . هنگامی که این ویروس برای چند سال در بدن باقی بماند ، به تدریج برخی از سلول ‌ها را در دهانه رحم به سلول‌ های سرطانی تبدیل می ‌کند و این سلول ‌ها به طور پیشرونده مهاجم ‌تر می ‌شوند .

سرطان دهانه رحم دومین سرطان رایج در زنان است . هر سال حدود پانصد هزار زن در جهان به این بیماری مبتلا شده و حدود سیصد هزار نفر بر اثر آن جان خود را از دست می‌ دهند که بیشتر آنها در کشورهای در حال توسعه هستند .

لازم به ذکر است که این بیماری قابل پیشگیری بوده و از طریق واکسیناسیون و پاپ اسمیر دو سالانه می توان از ابتلای به آن جلوگیری کرد. واکسیناسیون و پاپ اسمیر دو سالانه از جمله اقدامات پیشگیرانه اصلی است که در استرالیا در حال اجرا است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا