ورزش هوازی – مقاومتی، راهی برای بهبود عملکرد کلیوی در بیماران دیابتی

سیناپرس:  ترکیب این دو ورزش و تاثیرات آن بر بهبود عملکرد کلیوی افراد مختلف به خصوص بیماران مبتلا به دیابت، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. به همین دلیل محققینی از کشورمان این موضوع را مورد مطالعه قرار داده و به نتایج قابل توجهی دست یافته اند. 

دیابت یکی از سخت ترین بیماری هایی است که بشر امروزی با آن مواجه است. از میان مهم ترین آسیب های این بیماری، اختلال در عملکرد کلیوی از شایع ترین موارد بوده و این آسیب گاهی به حدی جدی است که بیمار مزبور را داوطلب پیوند کلیه می نماید. خطر مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های کلیوی در افراد مبتلا به دیابت، دو برابر افراد غیر دیابتی است.

کلیه ها با فیلتراسیون و پاک سازی خون از ترکیبات زائد نقش مهمی در سلامت انسان دارند. پزشکان برای پایش وضیت کارکرد کلیه ها، معمولا عواملی نظیر میزان اوره، اسید اوریک و کراتینین را در خون افراد مورد سنجش قرار می دهند. این ها همگی محصولات زائدی هستند که طی متابولیسم در بدن تولید شده و بایستی دفع شوند. از میان این عوامل، میزان کراتینین معمولا شاخص مناسب تری برای اندازه گیری میزان فیلتراسیون کلیوی و وضعیت عملکردی آن است.

ورزش همواره به عنوان عاملی در حفظ سلامت افراد مورد توصیه قرار می گیرد. به همین منظور پژوهشگران بسیاری به مطالعه نقش این فعالیت ارزشمند در روند بهبود بیماری دیابت پرداخته اند. در همین راستا محققینی از دانشگاه بوعلی سینای همدان، نقش ورزش و فعالیت های منظم ورزشی را در بهبود شاخص های کلیوی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مورد بررسی قرار داده اند. در این پژوهش که نتایج آن طی مقاله ای در فصل نامه «فیزیولوژی ورزشی» شماره 23 منتشر گردیده است، نقش دو نوع فعالیت ورزشی هوازی و مقاومتی به صورت ترکیبی و مستقیما بر روی بیماران دیابتی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در این مطالعه 26 مرد مبتلا به دیابت نوع 2 با محدوده سنی 40 تا 60 سال از طریق مرکز دیابت شهرستان همدان شرکت داشتند و آزمایش در تابستان سال 1392 در دانشگاه بوعلی سینای همدان انجام گرفت. این افراد به دو گروه 13 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شده و با نظارت تیم پژوهشی، جلسات تمرینی خاصی را به مورد اجرا گذاشتند.

برنامه تمرینات ورزشی که بر طبق توصیه های دانشکده طب ورزشی آمریکا و برای گروه آزمایش، طراحی گردید شامل 10 هفته تمرینات توام هوازی (استقامتی) و مقاومتی بود. تمرینات هوازی شامل دویدن یا راه رفتن با شدت 55 تا 85 درصد حداکثر ضربان قلب بود و تمرینات مقاومتی شش حرکت با استفاده از دستگاه های کار با وزنه را شامل می شد. قبل از شروع این تمرینات که سه بار در هفته انجام می شدند، شرکت کنندگان به مدت 10 تا 15 دقیقه حرکات کششی و نرمشی به منظور گرم کردن بدن انجام می دادند که همین حرکات در پایان تمرین اصلی آزمایش، برای سرد کردن بدن تکرار می شد.

گروه کنترل نیز فقط فعالیت های معمولی خود را انجام می دادند که شامل هر نوع فعالیتی به جز تمرینات ورزشی منظم هوازی و یا مقاومتی بود.

یافته های پژوهش نشان داد که تمرینات ترکیبی فوق الذکر قادر است به طور قابل ملاحظه ای وضعیت کارکردی کلیه ها را در این بیماران بهبود بخشد. بر اساس این یافته ها، سنجش سطح ترکیبات اوره، اسید اوریک و کراتینین خون افراد تحت آزمایش نشان داد که انجام 10 هفته تمرینات توام هوازی و مقاومتی می تواند میزان فیلتراسیون گلومرالی را که از مهم ترین اعمال کلیوی است، به طور معناداری افزایش دهد.

به عبارت دیگر نتایج این آزمایش جالب نشان می دهد که انجام تمرینات ترکیبی و توامان هوازی و مقاومتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 موجب کارکرد بهتر کلیه ها و دفع مطلوب تر مواد زائد خون شامل اوره، اسید اوریک و کراتینین بشود. چنین نتایجی در کنار یافته های آزمایشات مشابه می تواند در طراحی حرکات ورزشی مناسب برای این گونه بیماران و به منظور بهبود عملکرد بدن و کاهش وابستگی به داروهای مختلف، نقش موثری ایفا نماید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا