آموزش های مربوط به زلزله را باید از مهدکودک ها شروع کنیم

دکتر عکاشه  با اشاره به ضرورت افزایش آمادگی کشور در برابر پدیده زلزله، گفت: درست است که بحث دفاع غیرنظامی در برابر زلزله در کشور ما از 55 سال پیش شروع شد و از همان زمان ژئوفیزیک در ایران مطرح و موسسه ژئوفیزیک به وجود آمد اما نباید فراموش کنیم که تا سال 1376 هنوز حرکتی برای تشکیل سازمان مدیریت بحران در ابعاد کشوری وجود نداشت. از سال 1376 بر اساس نامه هایی که بین من و شورای عالی امنیت ملی رد و بدل شد، قرار شد که بین آژانس بین المللی زلزله ژاپن و کشور ما همکاری هایی صورت بگیرد. مسوولان با آگاهی از این موضوع که اگر زلزله ای در قلب کشور یعنی تهران به وقوع بپیوندد، تعداد کشته ها میلیونی خواهد بود و دیگری پایتختی برای کشور باقی نمی ماند، ستاد بحران را برای شهر تهران  تشکیل دادند.

دکتر عکاشه افزود: این ستادی که در ایران تشکیل شده، جوان است و باید تجربه کسب کند. کشور ما کشور زلزله خیزی است و باید بدانیم که زلزله پدیده ای کاملا زمینی است. بر این اساس آگاهی و آمادگی در برابر زلزله و قبول این موضوع که زلزله از نظر زمان و مکان و بزرگی در هیچ جای دنیا قابل پیش بینی نیست، می تواند خسارات زلزله را به حداقل ممکن کاهش دهد.

وی تاکید کرد: با توجه به ابعاد کشته ها و خساراتی که کشور ما از زلزله متحمل شده است، باید در بحث زلزله جدی تر از اینها کار کنیم. مسلما کارهایی در حال انجام است و همین که ما شروع به کار کردیم، این خود موفقیت بزرگی است اما راه درازی در پیش داریم تا مثل کشورهای توسعه یافته به آمادگی لازم دست یابیم.

وی خاطرنشان کرد: ما بایستی در امر آموزش های مربوط به زلزله روی فرد فرد جامعه و روی سازمان های مختلف کار کنیم. باید این اعتقاد را در مردم به وجود بیاوریم که زلزله بیخ گوش ما است و رحم و شفقت سرش نمی شود. اگر این واقعیت را درک کردیم، موفق می شویم اما اگر آن را درک نکردیم و به قضا و قدر سپردیم، کاری از پیش نمی بریم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا عدم پیش بینی زلزله به دلیل کمبود دانش بشر است و احتمال دارد که در آینده امکان پیش بینی زلزله فراهم شود؟ گفت: دقیقا همین طور است! بشر فعلا در میانه های راه است و من مطمئنم که بالاخره بشر به این توانایی دست خواهد یافت. با استفاده از آزمایشگاه، عملیات صحرایی، ریاضیات و… سرانجام این امکان فراهم خواهد شد اما هنوز در هیچ جای دنیا موفق به پیش بینی ساعت وقوع زلزله نشده اند. اگر در دو سه مورد هم این اتفاق افتاده، کاملا اتفاقی بوده است و دلیل آن هم تعدد پیش لرزه ها بوده که مردم را از خانه ها بیرون کشیده و از تلفات جلوگیری کرده است. اینطور نیست که بگوییم شهر را تخلیه کردند و مردم را به بیرون از شهر منتقل کردند.

عکاشه با بیان اینکه در بحث زلزله، مقاوم سازی بر هر چیز دیگر ارجحیت دارد، گفت: هنوز این اعتقاد راسخ در مردم به وجود نیامده که ممکن است شهر تهران فردایی نداشته باشد. من اعتقاد دارم که آموزش های مربوط به زلزله را باید از کودکستان ها شروع کنند، درست مثل کاری که ژاپنی ها انجام می دهند. به همین دلیل ژاپن بیشترین آمادگی نسبت به زلزله را در جهان دارد. اما با وجود این باز هم در برابر زلزله آسیب پذیرند و در بحث پیش بینی زلزله مانند دیگر کشورها در ابتدای راه قرار دارند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا