استرس خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

 دکتراحمد جلیلی در آستانه برگزاری کنفرانس سرطان غرب آسیا درخصوص ارتباط اختلالات روانپزشکی و سرطان اظهار کرد:عوامل متعددی در بروز سرطان نقش دارد که بیماری‌های مربوط به روان و استرس نیز از جمله این موارد به شمار می‌رود. از سال‌های گذشته موضوع ارتباط اختلالات روانپزشکی و سرطان در دنیا مطرح شده و امروز این موضوع به صورت جدی‌تری مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سابق انجمن علمی روانپزشکان ایران به موضوع بروز اختلالات روانپزشکی پس از ابتلا افراد به سرطان اشاره کرد و گفت: فرد مبتلا به سرطان و خانواده‌ آن به دلیل بیماری سرطان به میزان زیادی با احتمال اختلالات روانی مواجه هستند؛ ازاین رو توجه به رفع مشکلات روانشناختی این افراد ضرورت دارد.
جلیلی اضافه کرد: در علم روانپزشکی اعتقاد بر این است که بین روان و جسم نوعی وحدت و ارتباط وجود دارد؛ بطـوری کـه عوامـل روانشناختی در پیدایش تمام بیماری‌های جسمی نقش بسزایی دارند و این تاثیر در ارتباط با انواع سرطان ها نیز تـا حـدودی مـدنظـر قرار دارد.
وی گفت: استرس‌‌‌‌‌‏ باعث افزایش ترشح استروئیدی به ‌نام کورتیزول در بدن می‌شود البته کورتیزول در کوتاه مدت برای بدن مفید است اما بالا بودن میزان آن در درازمدت به بدن آسیب می‌‌‌‌‌‏رساند و باعث سرکوب سیستم دفاعی بدن می‌شود.
این روانپزشک تصریح کرد: سرکوب سیستم دفاعی بدن‌‌‌‌‌‏ موجب اختلال در نابودی سلول‌‌‌‌‌‏های سرطانی شده و خطر ابتلا به انواع سرطان‌‌‌‌‌‏ها را افزایش می‌‌‌‌‌‏دهد؛ بنابراین استرس سطح ایمنی بدن را برای ابتلا به انواع بیماری از جمله سرطان پایین می‌آورد.
جلیلی خاطرنشان کرد: آلودگی هوا، پارازیت، ورود مواد سرطان زا به محیط زیست نیز از دیگر عوامل ابتلا به سرطان به شمار می‌رود و برای کاهش سرطان در کشور باید همه این عوامل را مدنظر قرار داشت.
کنفرانس بین المللی سرطان غرب آسیا به مدت سه روز در روزهای 9 تا 11 آذرماه با هدف تبادل آخرین اطلاعات در مورد پیشگیری و درمان سرطان با محوریت پیشگیری، علوم پایه، مدیریت درمانگاه های سرطان و تشخیص اولیه در برنامه های مختلفی همچون پنل های تخصصی، کارگاه های آموزشی و سخنرانی های کلیدی از اساتید مطرح داخلی و خارجی در تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا