صدور دانش سلول‌های بنیادی به کشورهای همسایه از برنامه‌های آتی این مرکز

مرتضی ضرابی در گفت‌وگو با ایسنا، ضرابی با اشاره به این‌ که تاکنون 15 نمونه از سلول‌های بنیادی از عراق وارد کشور و ذخیره‌سازی شده است، گفت: صدور دانش فنی سلول‌های بنیادی به کشورهای همسایه از برنامه‌های آینده این مرکز است که امیدواریم بتوانیم دفاتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان را در کشورهای همسایه راه‎اندازی کنیم که شانس خانواده‌های کشورهای همجوار به دلیل سنخیت فرهنگی و دینی با ایران در این زمینه بالاست.

وی پوشش‌دهی تمام استان‌ها به نمایندگی بانک خون را از دیگر برنامه‌های آینده این مرکز دانست و اظهار کرد: استان‌های بعدی که دفاتر نمایندگی بانک خون بندناف در آن‎ها تاسیس می‌شود استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر و گلستان هستند.

ضرابی با بیان اینکه تاکنون 50 هزار نمونه در 23 نمایندگی بانک خون بندناف کشور ذخیره‎سازی شده است، افزود: بیش‌ترین مقدار ذخیره‌سازی نمونه‌ها در استان‌های تهران، اصفهان، خراسان و فارس انجام شده است.وی خاطرنشان کرد: سلول‎های بنیادی، پتانسیل درمان ده‌ها نوع بیماری را دارند که در حال حاضر بیش‎تر در زمینه درمان بیماری‌هایی که منشا خونی دارند نظیر انواع «سرطان‌های خون»، «کم‌خونی‌های مادرزادی»، «تالاسمی» و «نقص سیستم ایمنی» به کار گرفته می‌شوند.

ضرابی گفت: دانش فنی ذخیره‌سازی خون بندناف در کشور بومی شده است اما هنوز ساخت و تولید تجهیزات مورد نیاز در خارج از کشور انجام می‌شود.وی افزود: تاکنون استقبال بسیار مطلوبی از نمایندگی‌های بانک خون کشور شده است به طوری که ایران نسبت به کشورهای دیگر که زمان طولانی‌تری از تاسیس نمایندگی بانک خونشان می‌گذرد با استقبال بیشتری مواجه بوده که این امر نشان‌دهنده این است که مردم کشورمان به سلامت اهمیت می‎دهند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان اظهار کرد: اکنون در نیم تا یک درصد از تولدها در سطح کشور خون بندناف ذخیره می‌شود.

وی تقویت و توسعه نمایندگی‌ها را کمک موثری به بخش سلامت دانست و تصریح کرد: این اقدام موجب تقویت حس نوعدوستی می‌شود و افراد بیمار در سراسر کشور می‌توانند برای درمان از بانک خون استفاده کنند.ضرابی با بیان اینکه نمونه‌های ذخیره شده از خطرات احتمالی مصون هستند، گفت: روش ذخیره‌سازی نمونه‌ها روشی قابل اطمینانی است به طوری که نمونه‌های خون بندناف در داخل تانک‌های نیتروژن مایع با دمای 107- درجه به مدت طولانی و با اطمینان نگه‌داری می‎شوند و از نظر حجم استاندارد و بدون هیچ گونه آلودگی هستند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان به بیمه کلیه نمونه‎های ذخیره شده اشاره کرد و افزود: تمامی نمونه‌ها در برابر حوادث غیرمترقبه تحت پوششش بیمه هستند و هزینه خسارت تا 50 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا