ساخت جایگزین‌های موقت پوستی با کمک فناوری نانو

دکتر عادله قلی‌پور کنعانی، عضو هیأت علمی گروه مهندسی نساجی دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، هدف از ارائه طرح ساخت جایگزین‌های موقت پوستی با استفاده از پوشش‌های نانولیفی بر پایه کیتوسان-پلی کاپرولاکتون را دستیابی به پوششی کارآمد در ترمیم انواع زخم‌های پوستی دانست و افزود: در این طرح سعی بر آن شد تا با استفاده از تکنولوژی نانو، پوششی را ایجاد کنیم که از نظر ساختار فیبریلی بسیار شبیه به ساختار پوست طبیعی باشد.

وی افزود: در زخم‌پوش نانولیفی ساخته‌شده در این طرح پس از انواع آزمون‌های فیزیکی، مورفولوژیکی، بیولوژیک (ضدمیکروب بودن، سلول سازگاری و …) و در آزمون‌های انجام شده بر روی نمونه‌های حیوانی در ترمیم انواع زخم‌های پوستی برشی تمام عمق، سوختگی درجه سه و دیابتی و نتایج ترمیمی نتایج رضایت‌بخشی حاصل شد.

قلی‌پور کنعانی ادامه داد: مهمترین وجه تمایز در این طرح، طراحی بسیار دقیق و مهندسی شده داربست نانولیفی است که بر همین اساس ساختار فیبریلی بافت پوست طبیعی را که شامل فیبریل های نانومتری و میکرومتری به صورت توام با هم می باشد را به صورت کامل شبیه سازی می کند.

او اضافه کرد: مواد اولیه مورد استفاده در داربست این طرح شباهت زیادی به گلوکوزآمینوگلایکان های موجود در بافت طبیعی بدن دارد. این امر موجب افزایش مهاجرت سلولی و همچنین اکسیژن رسانی لازم به سطح زخم شده و در عمل باعث کاهش عفونت زخم های دیابتی و سرعت در ترمیم زخم های دیابتی که یکی از معضلاتشان نوروپاتی یا درگیری رگ های خونی و عدم خونرسانی کافی به سطح زخم و تاخیر در ترمیم زخم می باشد، شده است.

قلی‌پور کنعانی با اشاره به همکاری دکتر سید هژیر بهرامی، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این طرح تصریح کرد: تجاری‌سازی این طرح و همچنین ساخت داربست‌های نانولیفی توسط پلیمرهای طبیعی و بومی ایران از جمله برنامه‌هایی است که در نظر دارم.

طرح عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان "ساخت زخم‌پوش‌های نانولیفی بر پایه کیتوسان-پلی کاپرولاکتون با هدف ترمیم زخم‌های دیابتی" از سوی ستاد نانو به‌عنوان یکی از 5 طرح برتر در کسب‌وکارهای سرمایه‌گذاری نانو در فن‌بازار نانوالیاف، برگزیده و در کنفرانس بین‌المللی نانوفایبر ICNF2017 تقدیر شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر عادله قلی پور کنعانی دانش‌آموخته دکتری و فوق دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همچنین دانش‌آموخته فوق دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران، در حال حاضر به عنوان عضو هیات علمی گروه مهندسی نساجی دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات مشغول به فعالیت است . وی تا کنون بیش از 30 مقاله در مجلات معتبر با نمایه ISI ، مجلات علمی و پژوهشی و کنفرانس های معتبر ملی و بین المللی به چاپ رسانده است. زمینه اصلی فعالیت وی تولید نانوالیاف از پلیمرهای طبیعی و سنتزی زیست سازگار برای کاربردهای پزشکی مانند ترمیم زخم، ترمیم بافت های آسیب دیده استخوانی و غضروفی و … است که در این زمینه تحقیقاتی تا کنون 7 اختراع به ثبت رسانده است. همچنین کتابی با عنوان " نانوالیاف در پزشکی بازساختی و مهندسی بافت" با همکاری دکتر عادله قلی پور کنعانی به تالیف و منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا