تماشای کشتی جنگ جهانی دوم با واقعیت مجازی

به تازگی و به همت گروهی از پژوهشگران، امکان بازدید به کمک واقعیت مجازی از یکی از مشهورترین محوطه های دریایی که کشتی های زیادی در آن غرق شده اند امکان پذیر شده است. در این محوطه کشتی مشهور انگلیسی به نام SS Thistlegorm توسط بمب افکن های آلمانی طی جنگ جهانی دوم و در سال 1941 در دهانه کانال سوئز و منتهی الیه شمالی دریای سرخ غرق شد.

تاکنون تنها غواصان امکان تماشای دنیای بسیار زیبا و شگفت انگیز آثار تاریخی و باستانی زیر آب را داشته و اکنون با کمک این فناوری، عموم مردم امکان دیدن این محوطه مشهور را به طور سه بعدی و از طریق واقعیت مجازی خواهند داشت.

این کشتی با خود صدها تن تجهیزات نظامی و اسلحه از جمله تانک، موتور لکوموتیو، کامیون و موتور سیکلت حمل کرده و قصد داشت آن ها را به شهر اسکندریه در مصر برساند. به گفته جان هندرسون (Jon Henderson) متخصص باستان شناسی زیر آب در دانشگاه ناتینگهام، از دهه نود میلادی این محوطه، کشتی فوق و محموله استثنایی آن به یکی از جذاب ترین سایت های مطالعات باستان شناسی دریایی تبدیل شده و غواصان زیادی به بازدید از این منطقه پرداختند. در حال حاضر روزانه صدها نفر جهت بازدید از این کشتی جالب توجه و محموله با ارزش آن به زیر آب رفته و محوطه را بررسی می کنند. این موضوع سبب شد تا پژوهشگران اقدام به بازسازی و ساخت واقعیت مجازی از این محل کرده و امکان بازدید از ان را به صورت آنلاین فراهم کنند. در این طرح، یک مدل سه بعدی از کشتی فوق با جزئیات بسیار زیاد بر پایه هزاران تصویر تهیه شده و امکان بازدید ویدئویی 360 درجه در اعماق دریا نیز از کشتی فوق وجود دارد.

به گفته هندرسون، تاکنون تنها غواصان امکان تماشای دنیای بسیار زیبا و شگفت انگیز آثار تاریخی و باستانی زیر آب را داشته و اکنون با کمک این فناوری، عموم مردم امکان دیدن این محوطه مشهور را به طور سه بعدی و از طریق واقعیت مجازی خواهند داشت.

در واقع با کمک این فناوری نیازی به انجام غواصی و رفتن به زیر آب نبوده و هر کسی می تواند به وسیله تلفن همراه، رایانه یا تبلت خود از این محوطه دیدن کند.

عملیات تصویربرداری حرفه ای این تیم بر عهده سیمون براون (Simon Brown) بود که وی در پی 12 عمیلات غواصی بیش از 13 ساعت را زیر آب سپری کرده و هزاران تصویر از این کشتی را از زوایای مختلف دریافت کرد. این تصاویر توسط یک دوربین حرفه ای نیکون و لنز زیر آبی 6 میلیمتری گرفته شده اند. جهت انجام بهتر پروژه، دوربین و دو چراغ قدرتمند روی یک اسکوتر ویژه زیر آب نصب شده و به این ترتیب سیمون براون توانست با سرعت و کیفیت زیادی تصاویر مورد نظر خود را تهیه کند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع:  livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا