قبل از خرید دهانشویه برچسب محتویات را بررسی کنید

به گزارش سیناپرس واحد اصفهان، ما در جامعه‌‌ای تمیز و پاکیزه زندگی می‌کنیم. به نظر می‌رسد محیط زندگی و خانه و بدن خود را مرتب گردگیری می‌کنیم، می‌شوییم و تمیز نگه می‌داریم. این حساسیت نسبت به میکروب‌ها البته فوایدی دارد، از جمله اینکه از انتشار باکتری‌ها و ویروس‌ها جلوگیری می‌کند که در نتیجه باعث حفظ سلامتی ما می‌شود. در نظر بگیرید شستن دست‌ها تا چه حد احتمال انتقال بیماری‌ها را کاهش می‌دهد یا مسواک زدن چقدر به بهبود سلامت کمک می‌کند.

علی‌رغم فواید مهمی که ذکر شد، ممکن است قدری دچار حساسیت  و وسواس شویم. برخی دانشمندان معتقدند که خیلی تمیز و پاکیزه بودن در واقع عملکرد دفاعی بدن ما را ضعیف می‌کند. وجود کمی میکروب در اطراف ما، فرصت تمرین و تجهیز در اختیار سیستم ایمنی بدن قرار می‌دهد تا در صورت ضرورت آمادگی لازم را داشته باشد.

تصور کنید سیستم ایمنی بدن شما، مثل نیروهای نگهبانی یک قلعه است. وقتی این نگهبانان با دسته عظیمی از نیروهای مهاجم دشمن مواجه می‌شوند، اگر پیش از این فقط تجربه رویارویی و مبارزه با عده انگشت شماری از افراد دشمن را داشته باشند، در این صورت احتمالا توانایی مقابله نداشته و شکست می‌خورند. در حالیکه اگر تجربه چندین مرتبه دفاع در مقابل دسته‌های دشمن را در سابقه خود داشته باشد، به مراتب آمادگی بهتری در مواجهه با هنگ‌های بزرگ نیروی خصم از خود نشان می‌دهد. سیستم ایمنی بدن انسان هم مشابه نیروهای نگهبانی قلعه، نیاز به تمرین و آمادگی دارد.

اعمالی هستند که باعث تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شوند. مصرف برخی مواد ضد میکروب (دفع کننده میکروب‌ها) از جمله مواردی است که می‌تواند گاهی اوقات سبب واکنش بیش از حد سیستم ایمنی شود.

یکی از مواد ضد میکروبی که مورد انتقاد کارشناسان حوزه پزشکی است، تری کلوزان که از اجزا مورد استفاده در تهیه بعضی دهانشویه‌هاست. گفتنی است، در برخی خمیر دندان‌ها و صابون‌ها نیز این مواد یافت می‌شوند.

محققین دانشگاه جانز هاپکینز دریافته‌اند کودکان دارای سطوح بالای تری کلوزان، مشابه افراد دارای آلرژی احتمالا بیشتر در معرض واکنش‌های شیمیایی سیستم ایمنی قرار دارند. به علاوه تحقیقات نشان داده‌اند تری کلوزان ممکن است باعث مقاومت در برابر آنتی‌ بایوتیک‌ها نیز بشوند. از این رو بسیاری از تولید کنندگان، ترکیبات تری کلوزان را از محصولات خود حذف می‌کنند.

اگر شما نیز از بابت ترکیبات حاوی تری کلوزان احساس نگرانی می‌کنید، پیش از خرید محصولاتی از قبیل دهانشویه برچسب نشان دهنده محتویات آن را بررسی نمایید.

ترجمه: سعيد انتظاري