بهره گیری از ظرفیت های شبکه های اجتماعی برای فرهنگ سازی

 دکتر علیرضا یاری درگفت وگو با ایرنا افزود: شبکه های اجتماعی همانند سایر ابزارهای فناوری، هم دارای تاثیرات مثبت و هم منفی هستند که باید از تاثیرات مثبت آن برای تعالی و سعادت نهایت بهره را برد.وی با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی بستری مناسب برای نشر علوم و ترویج ارزش های دینی و ملی است، اظهار کرد:در صورتی که ایده های خوب در این حوزه مطرح شود حتما عده زیادی از مردم به سمت آن ایده ها سوق پیدا می کنند.

یاری، ارتباطات با دیگران، انجام برخی از کارهای روزمره و آگاهی از اخبار و رویدادها را از دیگر فواید این ابزار پیشرفته برشمرد و گفت: زندگی مردم به فناوری های نوین وابسته شده و این ابزار درصدد رفع نیازهای انسان ها هستند.

وی بیان کرد: هرچند از شبکه های اجتماعی برای رسیدن به برخی از اهداف نامناسب نیز استفاده می شود اما بخش عمده ای از اطلاعاتی که از طریق این شبکه ها منتقل می شود سبب افزایش آگاهی و شناخت مردم می شود.

** تغییر سبک زندگی براثر استفاده از شبکه های اجتماعی

وی با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار داده اند، اظهار کرد: رفتارهای ما نشان می دهد که براثر استفاده از این شبکه ها، سبک زندگی تغییر پیدا کرده است.یاری بیان کرد: شبکه های اجتماعی سبب بروز رفتارهای جدیدی شدند که برخی از آنها با باورهای ما در تضاد هستند که متولیان این حوزه باید اقدامات لازم را برای مقابله با این رفتارها انجام دهند.
رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات به مضرات شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این شبکه ها دارای مضراتی هستند که باید مدیریت شوند و با فیلتر کردن آنها مشکلی رفع نخواهد شد.وی اظهار کرد: با فیلتر کردن شبکه های اجتماعی، جریاناتی در جامعه ایجاد می شود که کنترل آنها بسیار سخت است و می تواند زمینه بروز برخی از ناهنجاری های اجتماعی شود.

** فرهنگ سازی استفاده صحیح از این ابزار در خانواده ها

وی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی استفاده صحیح از این ابزار باید در خانواده ها انجام گیرد گفت: با فرهنگ سازی مناسب می توان از بروز برخی از ناهنجاری های ناشی از این ابزار جلوگیری کرد.
رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه برنامه ریزی دقیق برای افزایش محتوی مناسب به منظور استفاده صحیح از فرصت های شبکه اجتماعی باید انجام گیرد،گفت: هرچند اقداماتی در این زمینه انجام گرفته است اما تحقق این کار مهم نیازمند اهتمام جدی تر به این موضوع مهم است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا