آلودگی هوا بیشتر از جنگ و بلایا انسان كشته است

برآرودهای محققان حاکی از آن است که هوا و آب آلوده بطور سالانه بسیار بیشتر از کل تلفات انسانی ناشی از آلاینده های جنگی، سل و مالاریا باعث مرگ می شوند.

طبق تخمین های این پروژه دو ساله که توسط کمیسیون آلودگی و سلامت Lancet انجام شد، آلاینده های محیطی هر سال چندین تریلیون دلار هزینه در بر داشته و محققان هشدار داده اند که این بحران، بقای جوامع انسانی را تهدید می کند.

تنها در سال 2015 بطور کل حدود 9 میلیون مرگ ناگهانی در اثر آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض آن رخ داده است (6.5 میلیون در اثر آلودگی هوا، 1.8 میلیون برای آلودگی آب و 0.8 میلیون ناشی از آلاینده های محل کار). این گزارش نشان داده که آب، هوا، خاک و محل کار آلوده مسئول بیماریهایی هستند که یکی از هر شش انسان را در سراسر جهان از بین برده و میزان کلی آن ممکن است چندین میلیون باشد زیرا مردم درک درستی از تاثیر آلاینده ها ندارند.

به گفته محققان، آلودگی یکی از بزرگترین چالش های عصر تحت سلطه انسانی آنتروپوسین است. آلاینده ها باعث به خطر انداختن ثبات سیستم های پشتیبان زمین شده و بقای جوامع انسانی را تهدید می کنند.

فیلیپ لاندریگان، دانشمند همه گیرشناسی از دانشکده پزشکی ایچان در مونت سینا و از مولفان این تحقیق گفت: تحقیقات زیادی در زمینه آلاینده ها انجام شده اما هیچگاه توجه و منبع کافی به اندازه بیماری ایدز یا تغییرات آب وهوایی دریافت نکرده است.

92 درصد از مرگهای ناشی از آلاینده ها در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می دهد. در سال 2015، میزان تلفات در هند حدود 2.5 میلیون و در چین 1.8 میلیون گزارش شده بود. سایر کشورها مانند بنگلادش، پاکستان، کره شمالی، جنوب سودان و هائیتی نیز شاهد مرگهای ناگهانی در اثر آلاینده های محیطی بودند.

این گزارش همچنین خاطرنشان کرده که آلودگی هوای ناشی از کارخانجات و خودروها باعث تلفات زیادی شده اما مرگبارترین بیماری ها از طریق آب بوجود آمده اند. آلودگی خاک نیز بطور مساوی

مسئول میلیون ها مرگ در انسان است که تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

 

مترجم: سمانه سالاری

منبع: Guardian

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا