تشکیل معاونت ارتباط با حوزه علمیه در شورای تحول علوم انسانی

به گزارش  مهر، جلسه ۱۰۳ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد. 

حداد عادل در ابتدای این جلسه گفت: معاونت ارتباط با حوزه علمیه با توجه به اهمیت حوزه علمیه در اصلاح و بازنگری علوم انسانی به زودی در دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء تشکیل خواهد شد.وی افزود: کتاب انسان‌شناسی اسلامی به عنوان منبع تدریس یک سرفصل درسی با همین عنوان در کلیه زیرشاخه‌های علوم انسانی تألیف خواهد شد.

پس از سخنان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و در ادامه جلسه گزارش برنامه‌ها و سرفصل‌های مصوب کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ارائه شد.در این گزارش و در بخش مربوط به عناوین و سرفصل دروس معطوف به محور اسلامی سازی در رشته تاریخ تمدن در مقطع کارشناسی عناوینی مانند تاریخ دفاع مقدس، کلیات تاریخ و تمدن اسلامی، فلسفه نظری تاریخ، تاریخ در قرآن و… مورد اشاره قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به ۱۶ عنوان درس مصوب در این برنامه، بخشی از سرفصل‌های این دروس نیز تشریح شده است.

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: بررسی توأمان فلسفه در اسلام و تاریخ در اسلام، کاربردی بودن دروس ارائه شده به منظور تحقق زمینه‌های فکری تمدن نوین اسلامی، لزوم پیوستگی و ارتباط منطقی در مباحث ارائه شده، تبیین چرایی ظهور و سقوط تمدن‌ها از منظر اسلام و لزوم مطالعه تطبیقی در این زمینه.

بعد از ارائه این نظرات، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری که ارائه گزارش مزبور را بر عهده داشت، به برخی از این نظرات پاسخ داد. وی با اشاره به دشوار بودن برخی از مباحث ارائه شده در این رشته، سنجش استعداد تحصیلی دانشجویان شاغل در این رشته را مورد تأکید قرار داد.

حداد عادل هم در این باره گفت: ارائه برخی از مباحث کاربردی مانند سبک زندگی اسلامی در تمدن اسلامی و… می تواند در این رشته مورد بررسی قرار گیرد. فقر مباحث مربوط به تمدن اسلامی موجب شده است تا این رشته از حساسیت زیادی برخوردار باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همکاری با همه مجموعه‌هایی که در مورد تمدن و فرهنگ اسلام و ایران مشغول کار تحقیقاتی هستند، در این زمینه لازم است. خودداری از حاشیه‌سازی و گسترش بی مورد این رشته هم باید مهم انگاشته شود.

بعد از ارائه این نظرات با رأی مثبت اعضا سرفصل‌های ارائه شده از جانب کارگروه تاریخ و تمدن اسلامی از تصویب گذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا